اصطلاحات ارز دیجیتال
فهرست مطالب

مهم ترین اصطلاحات ارز دیجیتال

از مهم ترین اصطلاحات ارز دیجیتال می توان به دی پگ، اثر شبکه ای، سوشال فای، بازار خرسی و بازار گاوی در ارز دیجیتال و … اشاره کرد. در این مطلب علاوه بر بررسی اصطلاحات فوق به پرسش های رایجی همچون کوین چیست ؟ توکن چیست ؟ نیز خواهیم پرداخت. پیشنهاد می کنیم قبل از ورود به بازار و معامله در صرافی رمز ارز، با این اصطلاحات آشنا شوید. قطعا آشنایی با اصطلاحات ارز دیجیتال احتمال موفقیت شما را افزایش می دهد.

اصطلاحات ارز دیجیتال به زبان ساده

آشنایی با اصطلاحات ارز دیجیتال برای افرادی که قصد ورود به این بازار را دارند الزامی است. بازار ارز دیجیتال در سال 2009 و با معرفی بیت کوین ( نخستین ارز دیجیتال غیرمتمرکز) کار خود را شروع کرد. از آن زمان تاکنون شاهد رشد شگفت انگیز بازار و معرفی توکن ها و کوین های مختلف بوده ایم. اکنون که در حال نگارش این مطلب هستیم هزاران رمز ارز به بازار معرفی شده اند که هر کدام از آن ها اهداف خاصی را دنبال می کنند. البته نباید از شت کوین ها غافل شد. شت کوین ها رمز ارزهایی هستند که هیچ هدف خاصی برای راه اندازی آن ها وجود ندارد و نوعی پروژه های بی ارزش و کلاهبرداری هستند.

رشد سریع بازار ارز دیجیتال باعث شد تا مفاهیم و اصطلاحات جدیدی در آن شکل بگیرد و افرادی که قصد دارند به طور جدی در بازار فعالیت کنند باید با این اصطلاحات آشنا باشند. همان طور که می دانید ارز دیجیتال نوعی دارایی غیرملموس است و همانند پول کاغذی قابل لمس نیست. ارز دیجیتال از تکنیک های رمز نگاری برای امنیت اطلاعات خود استفاده می کند. برخی از رمز ارزها همانند تتر، به صورت متمرکز تاسیس شده اند و برخی دیگر همانند بیت کوین، کاردانو، اتریوم و … به صورت کاملا غیرمتمرکز راه اندازی شده اند.

اصطلاحات ارز دیجیتال

ارزهای دیجیتال کاملا مستقل از سیستم بانکی و نظام اقتصادی هستند و هیچ کشور، دولت ، نهاد یا قانونی در آن ها دخالت ندارد. انتقال سریع پول، امنیت بالا، کارمزد کم و … از مهم ترین ویژگی های مثبت ارز دیجیتال محسوب می شوند. در ادامه به مهم ترین اصطلاحات ارز دیجیتال می پردازیم.

دی پگ چیست؟

اگر بخواهیم به زبان ساده و عامیانه اصطلاح دی پگ را توضیح دهیم باید بگوییم هنگامی که یک استیبل کوین از وابستگی قیمتی خود منحرف می شود دی پگ رخ می دهد. به طور مثال قیمت تتر به طور موازی با قیمت دلار امریکا در حرکت است. اگر قیمت تتر به زیر 1 دلار سقوط کند می گوییم تتر دی پگ شده است. اگر خاطرتان باشد در طول یکسال اخیر برخی از پروژه ها از جمله ترا لونا دی پگ شد و شوک عمیقی به سرمایه گذاران وارد کرد. ارزش این استیبل کوین به طور ناگهانی صفر شد و تاثیر منفی زیادی بر کل بازار گذاشت.

دلایل وقوع دی پگ

دلایل زیادی برای دی پگ شدن ناگهانی استیبل کوین ها وجود دارد که می توان به تغییرات در قانون گذاری، ایجاد وحشت در بازار، عوامل بنیادی یا فاندامنتال و … اشاره کرد.

  • ایجاد وحشت در بازار : هنگامی که ترس و وحشت در بازار ایجاد شود کاربران اقدام به فروش و برداشت دارایی خود می کنند. حجم بالای فروش باعث سقوط رمز ارز می شود.
  • تغییرات در قانون‌گذاری: همان طور که اشاره کردیم استیبل کوین هایی مانند تتر، لونا و … جزو رمز ارزهای متمرکز هستند. به این معنا که تحت کنترل و مدیریت دولت ها می باشند. هنگامی که دولت ها در این زمینه قانون گذاری های جدیدی انجام دهند بلاکچین ها مجبور به سازگاری با آن ها خواهند بود و ممکن است منجر به دی پگ کوتاه مدت شود.
  • اشتباهات مدیریتی: زمانی که تیم توسعه دهنده یک استیبل کوین نتواند در موقع مناسب، نسبت به نگرانی های کاربران یا تغییرات ایجاد شده پاسخگو باشد شاهد رخ دادن فاجعه و دی پگ شدن رمز ارز خواهیم بود.

 

اصطلاحات ارز دیجیتال- دی پگ
 

راهکارهای جلوگیری از دی پگ شدن

اکنون که با یکی از مهم ترین اصطلاحات ارز دیجیتال یعنی دی پگ آشنا شدیم باید به یک سوال رایج پاسخ دهیم. در سال های اخیر تعداد استیبل کوین های دی پگ شده رو به افزایش بوده است و این سوال برای سرمایه گذاران و کاربران ایجاد می شود که شرکت ها چگونه می توان از دی پگ شدن پروژه های خود جلوگیری کنند؟

  • داشتن ذخایر کافی : استیبل کوین ها نیاز به تضمین و ثبات دارند تا بتوانند اعتماد کاربران را به خود جلب کنند. داشتن ذخایر کافی یکی از راه های تضمین محسوب می شود. مثلا اگر استیبل کوینی مانند تتر که به دلار امریکا وابسته است دچار دی پگ شد، عرضه کننده آن یعنی ” شرکت تتر ” باید ذخایر کافی دلار را برای پوشش تترهای موجود در شبکه داشته باشد.
  • مدیریت ریسک: شرکت هایی که در زمینه عرضه استیبل کوین ها فعالیت می کنند باید از یک فرآیند مدیریت ریسک قوی بهره مند باشند تا نوسانات را در بازار کاهش دهند. همان طور که می دانید استیبل کوین ها از کمترین نوسان در بازار برخوردار هستند. از مصادیق مدیریت ریسک می توان به ایجاد تنوع در دارایی ها، استفاده از ابزارهای مالی مانند قراردادهای آتی و … اشاره کرد.
  • افزایش شفافیت : مهم ترین عاملی که می تواند به ثبات یک استیبل کوین کمک کند، افزایش شفافیت است. این موضوع عامل مهمی در ایجاد اعتماد میان کاربران می باشد.
خرید تمامی ارزهای دیجیتال بدون کارمزد

اثر شبکه ای چیست ؟

یکی دیگر از مهم ترین اصطلاحات ارز دیجیتال ، اثر شبکه ای است که به معنای تاثیر تعداد کاربران بر ارزش یک محصول یا شبکه گفته می شود. هر چه تعداد کاربران یک محصول یا شبکه بیشتر باشد ارزش آن نیز افزایش پیدا می کند و برعکس ! ارزهای دیجیتال برای آنکه بتوانند به اهداف خود دست پیدا کنند به کاربران زیاد و پذیرش گسترده نیازمند هستند. هر چقدر تعداد کاربران بیشتر باشد اتفاق های مثبت تری در شبکه آن ها به وقوع خواهد پیوست.

اگر بخواهیم یک مثال ساده از اثر شبکه ای ذکر کنیم باید به سراغ تلفن برویم. قطعا فناوری تلفن زمانی ارزش پیدا کرد که کاربران زیادی از آن استفاده کردند. در غیر این صورت ارزش خود را از دست می داد و به فراموشی سپرده می شد. اثر شبکه ای به دو نوع مستقیم و غیر مستقیم دسته بندی می شود:

  • اثر شبکه ای مستقیم: اثر شبکه ای مستقیم همان چیزی است که تا الان راجع به آن صحبت کردیم. به این معنا که با افزایش تعداد کاربران، ارزش شبکه نیز بیشتر می شود. نمونه بارز آن تلفن است.
  • اثر شبکه ای غیر مستقیم : این مفهوم مقداری پیچیده تر است و به تاثیرات جانبی اشاره دارد و معنای آن این است که با افزایش کاربران از یک گروه خاص، شاهد افزایش ارزش شبکه برای کاربران یک گروه دیگر خواهیم بود. مصداق بارز اثر شبکه ای غیر مستقیم، اسنپ است. هنگامی که تعداد مسافرین در این شبکه افزایش پیدا می کند علاوه بر افزایش ارزش کل شبکه، رانندگان نیز از آن منتفع می شوند. در واقع این موضوع یک اثر دو طرفه محسوب می شود.

اثر شبکه‌ای و ارزهای دیجیتال

اگر بخواهیم اثر شبکه ای را در خصوص ارز دیجیتال مورد بررسی قرار دهیم باید به بیت کوین اشاره کنیم. بیت کوین از یک اثر شبکه ای بسیار قوی و قدرتمند برخوردار است. ماینرهایی که در شبکه بیت کوین وجود دارند از آن پشتیبانی می کنند و به منظور تداوم عملکرد آن ها نقدینگی بسیار زیادی وجود دارد.

اصطلاحات ارز دیجیتال-اثر شبکه ای

اکنون تصور کنید که شبکه دیگری راه اندازی شده که اهداف آن همانند اهداف بیت کوین است. ماینرهای این شبکه نیز پاداش بیشتری نسبت به بیت کوین دریافت می کنند. اما تنها ایراد آن این است که نمی توانید هر زمان که تمایل داشتید پاداش های خود را تبدیل کنید. کاربران در این شرایط دو راه پیش روی خود دارند. نخست آنکه به سراغ همان بیت کوین بروند و دوم آنکه در شبکه جدید باقی بمانند و امیدوار باشند که ایرادات آن به مرور زمان بهبود پیدا می کند. آیا مهاجرت از شبکه بیت کوین به شبکه جدید منطقی است؟ لزوما خیر !

اثر شبکه ای علاوه بر ارز دیجیتال در فضای دیفای ( امور مالی غیر متمرکز ) نیز وجود دارد و از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. حوزه دیفای در ابتدای مسیر خود گام بر می دارد و افراد زیادی معتقدند که این حوزه هنوز اثر شبکه ای خاصی را ایجاد نکرده است که باعث پیروزی آن شود.

سوشال فای چیست ؟

یکی از مفاهیم نوین و اصطلاحات ارز دیجیتال که این روزها نام آن را به وفور می شنویم سوشال فای است و به معنای ترکیب سیستم مالی و فضای مجازی غیرمتمرکز می باشد. در این سیستم، شبکه های اجتماعی به کمک فناوری بلاکچین و ارزهای دیجیتال به طور مستقیم و بی واسطه با یکدیگر به تعامل می پردازند. امکان توسعه این سیستم با ارزهای دیجیتال، دیفای، NFT و متاورس امکان پذیر است و باعث افزایش کارایی و سرعت شبکه های اجتماعی می شود. در واقع سوشال فای یک پاسخ برای نیاز کاربران است و نقش مهمی در ارتقای شبکه های اجتماعی و دنیای کریپتو کارنسی دارد.

در سوشال فای کاربران به طور مستقیم با یکدیگر به تعامل می پردازند و علاوه بر صرفه جویی در هزینه های مالی، از میزان وابستگی آن ها به شرکت ها کاسته می شود. سوشال فای مبتنی بر بلاک چین است و علاوه بر شفافیت زیاد در تراکنش های مالی، از امنیت بالایی نیز برخوردار است و این موارد اعتماد زیادی در کاربران ایجاد می کند.

نحوه عملکرد سوشال فای

کاربران به کمک سوشال فای می توانند از طریق تعامل با رسانه های اجتماعی، به درآمد برسند. این درآمد از راه فعالیت هایی همچون ساخت و فروش NFT ، تبلیغات، پخش زنده و … می باشد. درآمدی که از طریق تولید محتوا و تبلیغات بدست می آید به شکل عادلانه میان تمام کاربران توزیع می شود و هیچ کدام از کاربران سود بیشتری را کسب نخواهند کرد. جالب است بدانید که امکان کسب درآمد غیرفعال از این طریق نیز وجود دارد و کاربران آن را یک فرصت عالی می دانند.

اصطلاحات ارز دیجیتال-سوشال فای

 

مزایای سوشال فای

  • سهولت در تراکنش های مالی
  • قابلیت متصل شدن به بلاکچین ها و پروتکل ها
  • غیرمتمرکز بودن سوشال فای
  • امکان انجام فعالیت با رمز ارزها
  • استفاده از موقعیت های جدید برای سرمایه گذاری و کارآفرینی
  • شفافیت و امنیت بالا

بازار خرسی و بازار گاوی در ارز دیجیتال

اگر در دنیای کرپیتو کارنسی فعالیت می کنید حتما با اصطلاحات ارز دیجیتال از جمله بازار خرسی و گاوی آشنا هستید. در روند صعودی و نزولی از دو اصطلاح گاوی و خرسی استفاده می شود.

  • بازار گاوی : بازار گاوی به دوره ای اطلاق می شود که سرمایه گذاران در حال خرید هستند و بالا بودن تقاضا باعث افزایش قیمت ارز دیجیتال می شود. در این شرایط اعتماد زیادی در بازار حکم فرماست و قیمت ها از روند رو به رشد برخوردار می شوند. سرمایه گذاران در چنین حالتی کاملا خوش بین هستند و استراتژی های معاملاتی خود را تغییر می دهند.
  • بازار خرسی: بازار خرسی به دوره ای اطلاق می شود که سرمایه گذاران در حال فروش هستند و میزان عرضه از تقاضا بیشتر است. اعتماد سرمایه گذاران از بین رفته و قیمت ها روند نزولی به خود می گیرند. معامله در این شرایط برای افراد تازه وارد مقداری دشوار است. زیرا نمی توانند اتمام بازار خرسی و آغاز بازار گاوی را تشخیص دهند و از کسب سود باز می مانند.

سرمایه‌گذاری در بازار گاوی

اگر بتوانید آغاز روند گاوی را به خوبی تشخیص دهید سود زیادی از بازار کسب خواهید کرد. بهتر است قبل از اشباع بازار وارد معامله شوید. در این شرایط سرمایه گذاری های کوتاه مدت نتایج بسیار مطلوبی را پی دارند و معامله گران حرفه ای از استراتژی هایی مانند فیوچرز و شورت استفاده می کنند.

سرمایه‌گذاری در بازار خرسی

معامله گران حرفه ای برای کسب سود در بازار خرسی از استراتژی های مختلف و پیچیده ای استفاده می کنند که اغلب تازه کاران از آن بی اطلاع اند. سرمایه گذاران حرفه ای با استفاده از تحلیل تکنیکال و شناسایی روندها، کف قیمتی را پیدا می کنند و بعد از خرید ارز دیجیتال، آن را در موقعیت مناسب به فروش می رسانند. معمولا سرمایه گذاری طولانی مدت در چنین شرایطی بهتر جواب می دهد.

کوین چیست ؟

کوین به عنوان یکی از رایج ترین اصطلاحات ارز دیجیتال محسوب می شود که برخی از افراد آن را با اصطلاحی به نام توکن اشتباه می گیرند. تفاوت کوین و توکن در ماهیت آن هاست. شما به عنوان یک سرمایه گذار یا تریدر باید بدانید که قصد خرید کدام یک را دارید؟ کوین دارای یک شبکه مستقل به نام بلاکچین است.

تمام تراکنش ها در این شبکه پردازش، تایید و ذخیره می شوند. از ویژگی های کوین می توان به قابلیت تقسیم پذیری، تعویض پذیری، ماندگاری، امکان ارسال و دریافت و قابلیت استخراج اشاره کرد. معمولا تعداد عرضه کوین ها محدود است. بیت کوین مشهورترین و نخستین کوین در بازار ارز دیجیتال می باشد. برخی از کوین ها امکان تاسیس و راه اندازی رمز ارز ( توکن ) در آن ها وجود دارد. به طور مثال اتریوم و ترون دو نمونه از کوین هایی هستند که امکان ایجاد توکن در بستر آن ها وجود دارد.

انواع کوین

  • آلت کوین : آلت کوین ها با هدف جایگزینی برای بیت کوین خلق شدند و امکان انجام معاملات همتا به همتا را فراهم می کنند. اغلب آلت کوین ها تلاش می کنند تا نواقص موجود در شبکه بیت کوین را رفع کنند. در حال حاضر حجم عظیمی از بازار ارز دیجیتال به آلت کوین ها اختصاص پیدا کرده است.
  • استیبل کوین : استیبل کوین ها از دیگر انواع کوین و اصطلاحات ارز دیجیتال می باشند که از ثبات خوبی برخوردارند. آن ها با هدف کاهش نوسانات قیمت و حفظ ارزش دارایی خلق شدند و ارزش آن ها به یک دارایی دیگر وابسته است. به طور مثال تتر به دلار امریکا وابسته است.
  • شت کوین : شت کوین ها فاقد هدف خاصی هستند و جزو پروژه های بی ارزش و غیرکاربردی تقسیم بندی می شوند. معمولا تیم توسعه دهنده آن ها ضعیف است و برنامه خاصی برای پیشبرد پروژه ندارد. در سال های اخیر برخی از شت کوین ها به دلیل حمایت افراد سرشناس، از رشد چشمگیری برخوردار شدند.
  • میم کوین: همان طور که از نام میم کوین پیداست به منظور شوخی ایجاد شدند و معمولا هدف خاصی را دنبال نمی کنند. رشد آن ها به دلیل تبلیغات و حمایت جامعه خود می باشد و می توان گفت که برخی از آن ها گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری محسوب می شوند.
  • پرایوسی کوین : شهرت پرایوسی کوین ها در برابر سایر کوین ها کمتر است. هدف آن ها ارتقای امنیت معاملات و کاربران در دنیای ارز دیجیتال می باشد. از مهم ترین مزایای آن ها می توان به ناشناس بودن تراکنش ها اشاره کرد.

 

اصطلاحات ارز دیجیتال-کوین
 

توکن چیست ؟

توکن از بلاکچین یا شبکه مستقل برخوردار نیست و بر روی سایر بلاکچین ها ایجاد می شود. این روزها اغلب توکن ها بر بستر اتریوم و با استاندارد ERC-20 ساخته می شود. توکن ها از طریق پروسه عرضه اولیه ایجاد می شوند و معامله گران می توانند آن ها را به منظور ذخیره ارزش یا سرمایه گذاری خریداری کنند. از مهم ترین ویژگی توکن این است که به صورت کاملا غیرمتمرکز می باشد و گزینه ای مناسب برای پرداخت است. ساخت آن ها در سایر بلاکچین ها به دانش برنامه نویسی نیاز ندارد و از این نظر کاملا مقابل با کوین هستند. زیرا ایجاد کوین نیاز به زیرساخت ها، دانش برنامه نویسی و سرمایه زیاد می باشد.

انواع توکن

  • توکن مثلثی: توکن های مثلثی همان توکن های تعویض پذیر هستند و می توان از آن ها به عنوان وسیله ای برای پرداخت استفاده کرد.
  • توکن غیرمثلثی: این توکن ها که NFT نامیده می شوند تعویض ناپذیر هستند و هر کدام از آن ها منحصر به فرد می باشند. برای آشنایی بیشتر با توکن های غیرمثلثی یا NFT ها پیشنهاد می کنیم به مطالب قبلی وب سایت ما مراجعه کنید.

سخن پایانی !

در این مطلب تلاش کردیم تا متداول ترین اصطلاحات ارز دیجیتال را بیان کنیم و راجع به هر کدام از آن ها توضیحات لازم و کافی را ارائه دهیم. اگر قصد دارید به تازگی وارد بازار ارز دیجیتال شوید باید با تمام این اصطلاحات آشنایی داشته باشید. در غیر این صورت ممکن است دچار اشتباهات ناخواسته و ضررهای مالی شوید. مطالب قبلی وب سایت ما در همین راستا ارائه شده و به شما کمک کرده ایم تا قبل از ورود به بازار، سطح اطلاعات خود را افزایش دهید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *