پول الکترونیکی چیست
فهرست مطالب

پول الکترونیکی چیست و چه کاربردی دارد؟

پول الکترونیکی چیست و چه کاربرد یا ویژگی هایی دارد؟ پول الکترونیکی سیستم بانکداری و اقتصادی را با تحول عظیمی روبرو کرده است. در حال حاضر بخش عمده ای از افراد جامعه به استفاده از پول های الکترونیکی متمایل هستند و پول های کاغذی را کمتر به کار می گیرند. در این مطلب قصد داریم که بگوییم پول الکترونیکی چیست و جوانب مختلف آن را بررسی کنیم.

پول الکترونیکی چیست

پول الکترونیکی در ایران

یکی از سوالاتی که اغلب افراد می پرسند این است که پول الکترونیکی چیست ؟ در سال های اخیر شاهد ایجاد تحولات زیادی در نظام اقتصادی و بانکداری بودیم. این تغییرات بر زندگی روزمره افراد جامعه نیز تاثیرگذار بوده است. دلیل اصلی تمایل به پول الکترونیکی این است که افراد با سرعت بالاتری در معاملات خود روبرو می شوند و هزینه های آن ها نیز کاهش پیدا می کند. این پول جایگزین پول یا اسکناس های کاغذی می باشد. تاریخچه پول الکترونیکی چیست ؟ اگر بخواهیم اشاره ای به تاریخچه این نوع از پول داشته باشیم باید به سال 1980 برگردیم. تعداد معاملات الکترونیکی در طی 4 سال و در فقط در اروپا دو برابر شد و به بیش از چهار میلیارد رسید.
کیف پول الکترونیکی میزان ارزش پولی است که در یک دستگاه الکترونیکی مانند کارت اعتباری ذخیره می شود. جالب است بدانید که در اتحادیه اروپا، کار با پول الکترونیکی مورد حمایت فیات است و در حوزه EMD قرار دارد. دستورالعمل های مرتبط با آن توسط کمیسیون اروپا به منظور ایجاد یک قانون منسجم از جمله اقدامات امنیتی، صدور مجوز، ریسک گریزی و … اجرا می شوند.
شاید این سوال برای شما به وجود آمده باشد که منظور از پول فیات چیست ؟ پول فیات همان ارز دولتی یک کشور می باشد که پشتوانه آن فقط دولتی است که آن را صادر کرده است و فاقد پشتوانه ای مانند طلا و نقره می باشد. ارزش این پول ارتباط مستقیمی با عرضه، تقاضا و ثبات دولت دارد.

خرید ارز دیجیتال بدون کارمزد در صرافی رمز ارز افرا تتر

تفاوت پول الکترونیکی و ارز دیجیتال چیست ؟

یکی از ابهاماتی که در ذهن افراد وجود دارد این است که چه تفاوتی میان پول الکترونیکی و ارز دیجیتال وجود دارد؟ در پاسخ باید اشاره ای به ساختار، شناسایی کاربر و شفافیت داشته باشیم. پول الکترونیکی یک پول متمرکز است که تحت نظارت موسسات مالی، قوانین، بانک مرکزی و … می باشد. ارزش این پول متاثر از تصمیماتی است که توسط این نهادها اخذ می شود. اما ارز دیجیتال کاملا غیر متمرکز است و تحت نظارت هیچ نهاد و قانونی نیست. به همین علت ارزش آن ارتباط مستقیمی با عرضه و تقاضا دارد و از ساختاری کاملا متفاوت با پول الکترونیکی برخوردار می باشد.
کاربران برای استفاده از پول الکترونیکی باید مدارک شناسایی خود را ارائه کنند. در حالی که در استفاده از ارز دیجیتال و انجام تراکنش های مربوطه هیچ نیازی به شناسایی کاربران و ارسال مدارک آن ها نیست. نکته دیگری که راجع به تفاوت پول الکترونیکی و ارز دیجیتال وجود دارد این است که شفافیت ارز دیجیتال بسیار بیشتر از پول الکترونیکی است و هیچ احتمالی برای پولشویی یا فساد در آن وجود ندارد. زیرا تمام تراکنش های کاربران مشخص و واضح می باشد.
برای انجام معامله یا تراکنش در ارزهای دیجیتال باید در صرافی رمز ارز ثبت نام کنیم. بعد از احراز هویت در صرافی می توانیم اقدام به خرید بیت کوین، خرید تتر ، فروش بیت کوین و … کنیم. یکی از امکاناتی که در صرافی ها وجود دارد استعلام قیمت تتر و سایر رمز ارزها به طور روزانه می باشد.

پول الکترونیکی چیست

انواع پول الکترونیکی چیست ؟

پول الکترونیکی از طریق معاملات مشابه روش های نقدی قابل استفاده می باشد. تا زمانی که ارائه دهندگان آن پرداخت های الکترونیکی را بپذیرند این پول وسیله ای برای پرداخت کالا و خدمات محسوب می شود. پول الکترونیکی به دو شکل مبتنی بر کارت و مبتنی بر نرم افزار می باشد که هر کدام از آن ها دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند.

پول ‌الکترونیکی مبتنی بر نرم افزار

در حال حاضر نرم افزارهای مختلفی برای استفاده از پول الکترونیکی وجود دارد که می توان به همراه کارت، آپ و … اشاره کرد. برای استفاده از این نرم افزارها به اتصال اینترنتی نیاز داریم. نرم افزارهای مذکور بر روی تلفن همراه هوشمند، لپ تاپ، تبلت و … نصب می شوند و می توان با داشتن رمز پویا، CVV2 ، تاریخ انقضا و … معاملات خود را انجام داد.

پول ‌الکترونیکی مبتنی بر کارت

برای استفاده از پول الکترونیکی مبتنی بر کارت نیازی به اتصالات اینترنتی نداریم. در کارت های بانکی یک ریز پردازنده وجود دارد که در آن تعبیه می شود. کارت های بانکی که ما آن ها را به نام عابر بانک می شناسیم به راحتی قابل حمل هستند و هیچ محدودیت مکانی یا زمانی برای استفاده از آن ها وجود ندارد.

آینده ارز دیجیتال

مزایای پول ‌الکترونیکی

از نظر شما مهم ترین مزایای پول الکترونیکی چیست ؟ قطعا امنیت یکی از اصلی ترین شاخصه های آن محسوب می شود. امنیت این پول ها از پول کاغذی بالاتر است و امکان پیگیری معاملات آن نیز راحت تر از پول نقد می باشد. انجام معاملات با پول الکترونیکی هیچ نیازی به طی کردن پروسه های خسته کننده و طولانی مدت ندارد و تنها چند کلیک کافی است تا از هر جای دنیا تراکنش های خود را انجام دهید. با گسترده تر شدن شبکه های بانکی و تکنولوژی های مربوطه، پول الکترونیکی از جایگاه ویژه ای نزد مردم برخوردار شده است. طبق تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده نشان می دهد که هر ایرانی به طور متوسط صاحب 5 کارت بانکی می باشد.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *