ارز فیات چیست؟
فهرست مطالب

ارز فیات چیست؟

اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم که ارز فیات چیست؟ باید بگوییم که ارز فیات یا fiat همان پول رایج ممکلت و اسکناس های کاغذی است که در خرید و فروش های روزمره از آن استفاده می کنیم. تا قبل از خلق انواع ارز دیجیتال، ارزهای فیات تنها پولی بودند که با آن سروکار داشتیم. اما از زمانی که ارزهای دیجیتال شناخته شدند شکل ارتباطات مالی تغییر کرد. مهم ترین هدف از ابداع رمز ارزها، تغییر نظام مالی سنتی و جایگزین شدن آن با ارزهای فیات بود.

آشنایی با ارز فیات

ارز فیات

ارز فیات همان واحد پولی کشورهاست و از آن به عنوان پول بدون پشتوانه یاد می شود. این ارز، تنها یک تکه کاغذ یا سکه است و فاقد ارزش فیزیکی می باشد. قبل از ابداع ارزهای دیجیتال، از ارزهای فیات برای معاملات و مبادلات اقتصادی استفاده می شد. متاسفانه این ارزها مشکلات زیادی دارند که یکی از مهم ترین آن ها امکان چاپ بدون محدودیت است. این موضوع ثابت کرده که منجر به تورم در اقتصاد می شود. ریال ایران، دلار امریکا و پوند انگلستان نمونه بازری از ارزهای فیات محسوب می شوند.

پشتوانه ارز فیات چیست؟

جالب است بدانید که اغلب مردم تصور می کنند که پشتوانه ارزهای فیات، طلا یا نقره موجود در خزانه داری کشورها می باشد. در حالی که این ارزها فاقد پشتوانه هستند و اعتبار آن ها ارتباط مستقیمی به اقتصاد کشور و میزان عرضه و تقاضا دارد. در واقع ارزهای فیات، اعتبار خود را از دولت می گیرند. مثلا دلار امریکا به عنوان یک ارز فیات مشهور و برجسته، هیچ پشتوانه ای ندارد و اگر روزی مردم امریکا تصمیم بگیرند معاملات خود را با آن انجام ندهند، باعث سقوط ارزش آن خواهد شد.

ارز فیات چیست؟

مزایای استفاده از ارز fiat

  • کمیاب نمی شود: ارز فیات به دلیل امکان چاپ، کمیاب نمی شود و هر زمان که دولت ها نیاز به نقدینگی داشته باشند می توانند آن را به راحتی و بدون هیچ گونه محدودیتی چاپ کنند.
  • کم هزینه است: تولید پول کالایی ( پول هایی که از پشتوانه طلا برخوردارند) بسیار پرهزینه است. اما چاپ پول های بدون پشتوانه از جمله ارزهای فیات کم هزینه تر از ذخیره طلا می باشد.
  • منعطف است: ارزهای فیات انعطاف زیادی دارند. به این معنا که بانک مرکزی و دولت ها در زمان هایی مانند بحران های اقتصادی روی ارزش این پول تاثیر می گذارند.
  • کاربردی است: واضح است که ارزهای فیات در مبادلات بین المللی، کاربرد دارند. از آنجایی که این ارزها از جمله دلار، در اغلب کشورهای جهان به رسمیت شناخته می شوند، انجام مبادلات با آن ها راحت تر است.
  • ذخیره آن آسان است: ذخیره ارزهای فیات به سیستم پیچیده امنیتی نیاز ندارد و نگهداری آن بسیار کم هزینه است.

معایب استفاده از ارز fiat

اکنون که به خوبی می دانیم مزایای ارز فیات چیست نوبت به این می رسد که اشاره ای به معایب آن داشته باشیم. قطعا معایب ارزهای فیات بسیار بیشتر از مزایای آن است. به همین علت ارزهای دیجیتال خلق شدند تا بتوانند ایرادات نظام مالی سنتی را رفع کنند. در ادامه به بررسی این معایب می پردازیم:

  • تورم ایجاد می کند: همان طور که چاپ نامحدود ارزهای فیات نوعی مزیت به شمار می رود، جزو مهم ترین معایب آن نیز می باشد. زیرا همیشه خطر تورم وجود دارد و هر دولتی که در بحران های اقتصادی اقدام به چاپ پول کند درگیر مشکلاتی از جمله تورم و ابرتورم خواهد شد.
  • سابقه درخشانی ندارد: اگر اخبار اقتصادی را دنبال می کنید به خوبی می دانید که کشور زیمباوه در قرن جاری دچار یک ورشکستگی بزرگ شد و آن هم به دلیل چاپ بیش از حد پول یا ارزهای فیات بود. این موضوع می تواند به شدت قدرت اقتصادی کشورها را تحت تاثیر منفی قرار دهد.
  • امکان جعل و دستکاری دارد: پول های کاغذی به راحتی قابل جعل و دستکاری هستند و از آنجایی که فیزیکی هستند، می توان بعد از انجام معامله هیچ ردی از آن ها برجای نگذاشت. به عبارتی دیگر تراکنش های فیزیکی قابل ردیابی نیستند.
برای یک سرمایه گذاری مناسب در رمز ارزها از ما تتر بخرید

مقایسه ارزهای دیجیتال و ارزهای فیات

بسیاری از افراد تصور می کنند که نخستین رمز ارز، بیت کوین بود. اما واقعیت این است که در دهه 90 میلادی چند نمونه ناموفق از ارزهای دیجیتال به نام ای گلد و ریزو لیبرتی خلق شدند اما نتوانستند به عنوان پروژه های موفق به کار خود ادامه دهند. در سال 2009 میلادی فردی ناشناس که بعدها او را “ساتوشی ناکاموتو” نامیدند ارز دیجیتال بیت کوین را خلق کرد. هدف اصلی از خلق ارز دیجیتال، ایجاد تحولی عظیم در نظام مالی سنتی و منسوخ کردن ارز فیات بود. در ادامه به مقایسه این دو دارایی اشاره می کنیم:

ارز fiat

مقدار تولید

نخستین تفاوتی که میان ارز fiat و ارز دیجیتال وجود دارد در مقدار تولید آن هاست. همان طور که قبلا توضیح دادیم ارزهای فیات بدون محدودیت تولید می شوند و این امر تاثیر منفی و ناخوشایندی بر سیستم اقتصاد خواهد گذاشت. اما ارزهای دیجیتال از پروتکل و سیستم خاصی برخوردارند که میزان عرضه آن ها را ثابت نگه می دارد. این موضوع کمک می کند تا ارزش آن همواره ثابت بماند و از تولید بی رویه آن جلوگیری شود.

اگر مطالب قبلی وب سایت را مطالعه کرده باشید به خوبی با مفهومی به نام ” هاوینگ” آشنا هستید. هاوینگ پروتکلی است که هر چهارسال یکبار اتفاق می افتد و عرضه بیت کوین را کنترل می کند. این ویژگی باعث شده تا بسیاری از افراد به سراغ خرید بیت کوین با هدف سرمایه گذاری بروند. در حال حاضر خرید بیت کوین از روش های مختلفی از جمله صرافی رمز ارز امکان پذیر است.

کنترل و تمرکز

ماهیت ارز فیات چیست؟ ارز fiat یک ارز متمرکز و تحت کنترل دولت ها می باشد. در حالی که ارز دیجیتال کاملا غیر متمرکز است و توسط شرکت کنندگان در شبکه یا بلاکچین کنترل می شود. همین امر منجر به شفافیت، عدم جعل  و دستکاری و امکان پیگیری تراکنش ها شده است. هر تراکنشی که در بلاکچین (بستر فعالیت بیت کوین) انجام شود ثبت و ذخیره می شود.

محدودیت

استفاده از ارزهای فیات ارتباط مستقیمی به پذیرش دولت ها و مرزهای جغرافیایی دارد. اما این موضوع در خصوص ارزهای دیجیتال صدق نمی کند و نشان دهنده این است که مهم ترین هدف از خلق ارز دیجیتال به واقعیت پیوسته است. ارزهای دیجیتال در تمام دنیا قابل استفاده هستند و اگر بخواهید یک معامله را در هر جای جهان بدین وسیله انجام دهید نیازی به مراجعه به بانک، افتتاح حساب ارزی و … ندارید.

قطعا می دانید که کشور ایران درگیر تحریم هاست و این مساله موجب شده که تبادلات او با سایر کشورها تحت تاثیر قرار گیرد و امکان انجام بسیاری از مبادلات بانکی را نداشته باشد. ارز دیجیتالی همچون بیت کوین در این شرایط می تواند تحریم ها را دور بزند و به راحتی واریز یا برداشت شود ( بدون هیچ گونه حساب بانکی و نظارت دولت ها).

میزان پذیرش عمومی

هم اکنون جایگاه ارز فیات چیست ؟ واقعیت این است که هنوز، آنطور که باید و شاید ارزهای دیجیتال در افکار عمومی جا نیفتاده اند و هنوز هم بسیاری از افراد ترجیح می دهند با ارز فیات معامله کنند. اما می توان امیدوار بود که در سال های نه چندان دور میزان شناخت مردم از این حوزه افزایش پیدا کند.

با وجود تمام پیشرفت هایی که در حوزه ارز دیجیتال رخ داده، هنوز هم ارزهای فیات به عنوان رایج ترین سیستم مالی در جهان شناخته می شوند. دلار، یورو و پوند توسط کشورهای قدرتمندی چاپ می شود که به عنوان مهم ترین ارکان فعالیت اقتصادی در گوشه و کنار جهان حضور دارند. اما تحلیلگران بسیار خوش بین هستند که ارزهای دیجیتال به دلیل ویژگی های مثبتی که دارند در آینده به طور کامل جایگزین نظام مالی سنتی می شوند و کفه به نفع آن ها سنگین می شود!

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *