انواع ارز دیجیتال
فهرست مطالب

آشنایی با انواع ارز دیجیتال

انواع ارز دیجیتال کدامند و بر چه اساسی طبقه بندی می شوند؟ مهم ترین دسته بندی ارز دیجیتال بر اساس کارآیی آن هاست. اما رایج ترین طبقه بندی بر مبنای حوزه فعالیت می باشد که شامل پول های دیجیتال، ارزهای دیجیتال و ارزهای دیجیتال پلتفرمی هستند. در این مطلب قصد داریم شما را با انواع ارز دیجیتال آشنا کنیم و جوانب مختلف این موضوع را مورد ارزیابی قرار دهیم.

انواع ارز دیجیتال

ارز دیجیتال چیست ؟

بهتر است ابتدا بگوییم که انواع ارز دیجیتال چیست و چه مزایایی نسبت به ارزهای موجود در بازار دارد؟ ارز دیجیتال نوعی پول غیر فیزیکی محسوب می شود که زمان زیادی از ابداع آن نگذشته است. نخستین ارز دیجیتال بیت کوین نام داشت که توسط گروه یا فردی ناشناس به نام ساتوشی ناکاموتو معرفی شد. بیت کوین بر بستر بلاکچین فعالیت می کرد و هدف اصلی از ابداع آن افزایش امنیت، حذف واسطه ها، بالا رفتن سرعت معاملات، غیر قابل نفوذ و هک و … بود. پس از بیت کوین شاهد معرفی انواع ارز دیجیتال بودیم که هم اکنون تعداد آن ها به چند هزار عدد می رسد. اگر می خواهید به لیستی از تمام رمز ارزهای موجود در بازار دسترسی پیدا کنید توصیه می کنیم به سراغ سایت کوین مارکت کپ بروید و تمام اطلاعات از جمله وایت پیپر، ارزش بازار، حجم معاملات و … را دریافت کنید.
پس از آنکه بیت کوین در چند سال توانست جهش قیمتی بسیار بالایی را تجربه کند توجه بسیاری از افراد به آن جلب شد. جهش قیمتی از سال 2018 ملموس تر و واضح تر بود. به نحوی که لقب پادشاه ارز دیجیتال را به خود اختصاص داد. از آن زمان تا کنون خرید بیت کوین یکی از اولویت های اصلی تریدرها و هولدرها می باشد. اما بیت کوین تنها رمز ارز موجود در بازار نبود که ارزش زیادی پیدا کرد. بلکه رمز ارزی مانند شیبا نیز توانست در مدت زمانی بسیار کوتاه، دارندگان خود را به ثروت نجومی برساند. هر کدام از ارزهای دیجیتال از ویژگی ها و کاربردهای مختلفی بهره مند هستند که به طور کلی هدف آن ها تسهیل در انجام معاملات است.

خرید ارز دیجیتال بدون کارمزد در صرافی رمز ارز افرا تتر

معرفی انواع ارز دیجیتال

پول دیجیتال

پول دیجیتال یکی از مدل های ارز دیجیتال محسوب می شوند که ویژگی آن ها همانند پول های کاغذی یا فیات می باشد. کاربران می توانند آن ها را خریداری، ذخیره و نگهداری کنند. همچنین بر روی آن ها سرمایه گذاری کرده و در فرصت مناسب اقدام به فروش آن ها کنند. مهم ترین مزیت آن ها عدم نیاز به جابجایی است. زیرا ماهیت فیزیکی ندارند و به راحتی توسط صرافی رمز ارز، کیف پول و … منتقل می شوند. برای معامله با این پول ها هیچ واسطه ای وجود ندارد و از امنیت بسیار بالایی برخوردار می باشند. در برابر تورم ارزش خود را حفظ می کنند و از این بابت یک گزینه عالی برای سرمایه گذاری تلقی می شوند.
پول دیجیتالی به روش های مختلفی استخراج می شود که یکی از این روش ها استفاده از ماینر یا دستگاه ASIC می باشد. در حال حاضر که در حال نگارش این مطلب هستیم بیت کوین بهترین ارز دیجیتال برای استخراج محسوب می شود. به جز بیت کوین می توان به رمز ارزهایی همچون اتریوم، کاردانو، تتر و … اشاره کرد. برخی از افراد که روحیه ریسک پذیری آن ها پایین است اقدام به خرید تتر می کنند. زیرا قیمت تتر تقریبا ثابت است. اما افرادی که روحیه ریسک پذیری آن ها بالاست با خرید و فروش بیت کوین یا سایر رمز ارزها به سود می رسند.

انواع ارز دیجیتال

انواع پول دیجیتال

StableCoin

منظور از StableCoin همان رمز ارزهای ثابت می باشند. در بخش قبل یکی از استیبل کوین ها به نام تتر را ذکر کردیم که قیمت آن همواره برابر با 1 دلار امریکاست. به طور کلی استیبل کوین ها می توانند پشتوانه های مختلفی مانند طلا، ارزهای فیزیکی و … داشته باشند. آن ها از نوسانات شدید بازار دور هستند و نسبت به ارزهای کاغذی از برتری بیشتری برخوردار می باشند.

Privacy

Privacy یا ارزهای دیجیتال امن یکی دیگر از انواع ارز دیجیتال یا پول دیجیتال به شمار می روند که از مهم ترین ویژگی آن ها می توان به ناشناس بودن هویت دو طرف معامله اشاره کرد. به این معنا که در هنگام انجام هر تراکنش یا معامله هویت هر دو طرف مجهول می باشد و هیچ راهی برای پیگیری آن وجود ندارد. این رمز ارزها مشمول مالیات نیستند و روشی مقرون به صرفه برای معاملات بزرگ محسوب می شوند.
انواع ارز دیجیتال

ارز دیجیتال پلتفرمی

دومین نوع از ارزهای دیجیتال، ارزهای دیجیتال پلتفرمی می باشند که نوعی قرارداد هوشمند محسوب می شود. آن ها همانند پول دیجیتال بر بستر بلاکچین هستند. این پلتفرم ها که به شکل نرم افزار قابل استفاده می باشند مزایایی همچون حذف واسطه ها، استفاده از کدهای دیجیتالی بسیار پیچیده، امنیت بالا، قابلیت ایجاد اپ های غیرمتمرکز و … می باشد. نخستین ارز دیجیتال پلتفرمی اتریوم نام دارد که می توان آن را رقیبی برای بیت کوین دانست. اتریوم نسل دوم ارزهای دیجیتال می باشد که بعد از بیت کوین با استقبال زیادی در بازار مواجه شد. ارز دیجیتال اتریوم این امکان را به کاربران می دهد تا تمام قراردادها را به شکل دیجیتالی و هوشمند به کمک شبکه بلاکچین انجام دهند.

ارز دیجیتال مالی

بدون ارز دیجیتال مالی بخش عمده ای از ارزهای دیجیتال را تشکیل می دهد که به شکل پلتفرم یا ارز وجود دارند. هدف اصلی از ایجاد آن ها انجام فعالیت های مالی با حذف واسطه ها و کاهش هزینه ها می باشد. این ارزها به چند دسته مختلف شامل ارز دیجیتالی پرداخت، ارز دیجیتالی صرافی، ارز دیجیتالی سرمایه گذاری، ارز دیجیتالی قرض و وام، ارز دیجیتالی جذب سرمایه و ارز دیجیتالی بیمه تقسیم بندی می شوند. قطعا هر کدام از آن ها کاربردهای منحصر به فردی دارند. توصیه می کنیم قبل از خرید هر کدام از آن ها با افراد متخصص و کاربلد مشورت کنید.
انواع ارز دیجیتال

معرفی چند ارز دیجیتال

پس از مطالعه مطالب فوق به خوبی دریافتیم که ارز دیجیتال چیست؟ اکنون قصد داریم به معرفی انواع ارز دیجیتال بپردازیم و چندین رمز ارز را به طور مختصر معرفی کنیم. افرادی که نمی دانند کرپیتوکارنسی چیست باید بگوییم که منظور از کریپتوکارنسی همان بازار ارز دیجیتال است که در سال های اخیر توجه بسیاری از سرمایه گذاران را به خود جلب کرده است. سودی که از معامله رمز ارزها کسب می شود در برخی از مواقع اندک و در برخی دیگر از مواقع به قدری زیاد است که می تواند زندگی یک انسان را کاملا دگرگون کند. در حال حاضر کشور ایران تلاش دارد با تولید رمز ارز ایرانی، به جایگاهی در این بازار برسد.

بیت کوین چیست ؟

بیت کوین نخستین رمز ارز در بازار کریپتو می باشد که از ابتدا تا کنون توانسته جایگاه خود را حفظ کند. هدف از خلق بیت کوین، ایجاد یک سیستم جایگزین برای نظام مالی کنونی است. به نحوی که پرداخت ها و مبادلات بین المللی به آسانی انجام شود. تعداد بیت کوین های قابل استخراج 21 میلیون عدد می باشد که تاکنون 18 میلیون عدد آن استخراج شده است. در سال های گذشته روش های استخراج بیت کوین بسیار ساده بودند و افراد می توانند با استفاده از یک پردازنده کامپیوتر یا کارت گرافیک، استخراج این رمز ارز را انجام دهند.
اما امروزه با طراحی و ساخت دستگاه های ASIC تحول عظیمی در این عرصه ایجاد شده است. بیت کوین یک رمز ارز کاملا غیرمتمرکز است که تمام تراکنش ها در بستری به نام بلاکچین رخ می دهد. برای کسب اطلاعات دقیق از بلاکچین می توانید به مطالب قبلی وب سایت مراجعه کنید. شما عزیزان می توانید برای خرید بیت کوین، فروش بیت کوین، خرید تتر ، اطلاع از قیمت تتر و … به عضویت صرافی رمز ارز درآیید. اگر به خوبی نمی دانید که تتر چیست باید بگوییم که تتر جزو استیبل کوین های بازار است که نوسانات ایجاد شده در آن ارتباط زیادی به نوسانات سایر رمز ارزها ندارد و همان طور که نام آن پیداست قیمت آن استیبل و ثابت می باشد.

اتریوم چیست ؟

اتریوم چیست ؟ اتریوم یکی دیگر از انواع ارز دیجیتال می باشد که در رتبه دوم بعد از بیت کوین قرار دارد. این رمز ارز بستری مناسب برای ایجاد قراردادهای هوشمند است. به نحوی که اغلب سازمان ها و شرکت های بزرگ و بین المللی از آن استفاده می کنند. اتریوم همانند بیت کوین دارای یک بلاکچین اختصاصی است و این اجازه را می دهد که شما توکن های متعددی در این بستر ایجاد کنید. در مطالب قبل شما را با نحوه ساخت ارز دیجیتال آشنا کردیم و گفتیم توکن هایی که در بلاکچین اتریوم ساخته می شوند از استاندارد ERC20 برخوردار هستند.

ارز bnb چیست ؟

ارز bnb از دیگر انواع ارز دیجیتال محسوب می شود که می توان آن را رمز ارز بومی صرافی بایننس دانست. صرافی بایننس از مشهورترین صرافی های ارز دیجیتال در جهان می باشد که معامله گران زیادی در آن مشغول به فعالیت هستند. از زمانی که ارز bnb خلق شده جایگاه این صرافی نیز بهبود پیدا کرده است. این رمز ارز از سرعت پردازش و امنیت بسیار بالایی برخوردار است و بر اساس استاندارد ERC20 راه اندازی شده است. به همین دلیل از استانداردهای بلاکچین اتریوم پیروی می کند. صرافی بایننس در سال 2019 تعداد 5 میلیون توکن bnb را سوزاند و کاربران را تشویق کرد که توکن های ERC20 خود را به توکن های بومی BEP-2 تبدیل کنند. اما این صرافی تاکنون از توکن های ERC20 نیز پشتیبانی می کند.

انواع ارز دیجیتال

سایر ارزهای دیجیتال

اگر مقالاتی که در این وب سایت منتشر می شود را به خوبی دنبال کرده باشید می دانید که راجع به اغلب رمز ارزها صحبت کرده ایم. اگر سوالاتی از جمله ” ارز دیجیتال مانا چیست ؟ ” ، ” ارز ماتیک چیست ؟ ” ، ” ارز اکسی اینفینیتی چیست ؟ ” و … در ذهن شما وجود دارد می توانید به منابع مربوطه مراجعه کنید. همچنین به سوالاتی مانند ” ریپل چیست ؟ ” ، ارز دیجیتال سند باکس چیست ؟ ” ، ارز گراف چیست ؟ ” ، ” ارز بت چیست ؟ ” نیز پاسخ داده ایم.

ارز NFT چیست؟

ارز nft به زبان ساده یعنی توکن های منحصر به فرد که قابل تعویض یا تقسیم نیستند. این توکن ها می توانند شامل آثار هنری دیجیتالی باشند که برای فروش در وب سایت هایی همچون open sea قرار داده می شوند. هنگامی که شما یک nft را خریداری می کنید یعنی مالک آن اثر شده اید. پس اگر مبلغ کافی برای خرید 1 عدد nft ندارید به این معناست که نمی توانید بخشی از آن را خریداری کنید. بلکه باید تمام آن خریداری شود. این وضعیت کاملا برعکس ارز دیجیتال است. زیرا شما می توانید بخشی از انواع ارز دیجیتال را خریداری کنید و آن را به مالکیت خود درآورید. Nft ها نوعی دارایی رمزنگاری شده هستند که مبتنی بر شبکه بلاکچین می باشند اما بلاکچین اختصاصی ندارند. در حال حاضر بخش عمده ای از معامله گران بازار کرپیتو، حداقل یک عدد nft دارند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *