تفاوت کیف پول صرافی و شخصی
فهرست مطالب

تفاوت کیف پول صرافی و شخصی چیست؟

تفاوت کیف پول صرافی و شخصی چه می باشد؟ یکی از سوالاتی که اغلب تریدرهای ارز دیجیتال با آن مواجه اند این است که چرا باید از کیف پول استفاده کرد؟ تفاوت کیف پول صرافی و شخصی در چه مواردی است؟ قطعا استفاده از یک نرم افزار یا سخت افزار برای نگهداری رمز ارزها می تواند امنیت آن ها را تضمین کند.

تفاوت کیف پول صرافی و شخصی

تفاوت کیف پول صرافی و شخصی

آیا با تفاوت کیف پول صرافی و شخصی آشنا هستید؟ بهتر است قبل از آنکه به تفاوت این دو نوع کیف پول بپردازیم به تعریفی از آن اشاره کنیم و بگوییم کیف پول ارز دیجیتال چیست . کیف پول که به آن ” کریپتوکارنسی والت ” نیز گفته می شود از عملکردی مانند کیف پول های فیزیکی برخوردار است و می تواند امنیت موجودی شما را تضمین کند. اما به جای اسکناس، در آن فایل هایی قرار داده می شود که همان ارز دیجیتال شماست. کیف پول ها می توانند به شکل سخت افزاری یا نرم افزاری مورد استفاده بگیرند و یا از طریق صرافی ارز دیجیتال !

تمام صرافی های رمز ارز فعال در جهان یک سرویس جانبی به نام کیف پول ارائه می کنند که کاربران می توانند موجودی ارز دیجیتال خود را در آن نگه داری کنند. به دلیل مسائل اهمیتی همچون هک، سرقت و … توصیه می شود یک کیف پول نرم افزاری یا سخت افزاری تهیه کنید و موجودی خود را به آن انتقال دهید. هنگامی که بعد از خرید بیت کوین، فروش بیت کوین، تتر یا سایر ارزهای دیجیتال آن را به کیف پول شخصی منتقل می کنید اختیار کامل آن را بر عهده خواهید گرفت. اما باید توجه داشته باشید که اگر رمز عبور کیف پول شخصی خود را فراموش کنید یا دستگاهی که کیف پول بر روی آن نصب شده است به سرقت برود تمام دارایی شما نیز از دست خواهد رفت.

خرید ارز دیجیتال بدون کارمزد در صرافی رمز ارز افرا تتر

کیف پول شخصی چیست ؟

کیف پول های شخصی به نام کیف پول های غیر امانی نیز شناخته می شوند و عملکرد آن ها همانند کیف پول معمولی است و تمام مسئولیت نگهداری از آن برعهده شماست. در این کیف پول یک کلید خصوصی در اختیار شما قرار می گیرد که با استفاده از آن می توانید به موجودی دسترسی داشته باشید، آن را به فروش برسانید، از فرد دیگری ارز دیجیتال دریافت کنید و یا به او ارسال کنید.

هنگامی که برای نخستین بار کیف پول نرم افزاری از جمله کیف پول تراست والت، کیف پول متامسک و … را نصب می کنید یک عبارت پشتیبان به شما داده می شود. این عبارت نباید در اختیار شخص دیگری قرار بگیرد زیرا دارایی شما به راحتی به سرقت می رود. اگر به هر دلیلی تلفن همراه شما به سرقت رفت می توانید از طریق عبارت پشتیبان، کیف پول را بازیابی کنید. در غیر این صورت به دارایی خود دسترسی پیدا نخواهید کرد.

کیف پول های شخصی دارای ساختاری غیر متمرکز هستند و امکان ردیابی توسط نهادهای دولتی را ندارند. همچنین دارایی شما بلوکه نمی شود و نیازی به احراز هویت نخواهید داشت. در حالی که این موارد در خصوص کیف پول صرافی کاملا برعکس است. کیف پول صرافی قابل ردیابی توسط نهادهای دولتی هستند و احتمال بلوکه شدن دارایی شما به دلیل تخلف یا اختلاس صرافی وجود دارد.

تفاوت کیف پول صرافی و شخصی

کیف پول صرافی چیست ؟

در تمام صرافی ها بخشی به نام کیف پول وجود دارد که دارای ارز دیجیتال شما در آن قرار می گیرد. هنگامی که دارایی خود را در کیف پول صرافی نگهداری می کنید مانند این است که به یک شرکت یا فرد ثالث اعتماد کرده اید و سرمایه خود را به او سپرده اید. استفاده از این کیف پول می تواند مسئولیت شما را در برابر محافظت از عبارت پشتیبان، دستگاه تلفن همراه، بازیابی رمز عبور و … کاهش دهد اما معایبی هم دارد.

همان طور که قبلا اشاره کردیم یکی از مهم ترین مواردی که در خصوص تفاوت کیف پول صرافی و شخصی بیان می شود این است که کیف پول شخصی از نوع غیر امانی است اما کیف پول صرافی امانی می باشد. به این معنای که کلیدهای خصوصی در اختیار صرافی قرار دارد و مسئولیت تامین امنیت دارایی های شما نیز بر عهده اوست. اما کیف پول صرافی به شکل متمرکز مدیریت می شود. به همین دلیل احتمال نفوذ اسکمرها به آن زیاد است. هک کردن و آسیب رساندن به آن امر دشواری نیست. اغلب کارشناسان این حوزه تاکید می کنند که موجودی ارز دیجیتال را در صرافی نگهداری نکنید و فقط از آن در هنگام خرید و فروش کمک بگیرید.

قطعا تاکنون متوجه شده اید که امنیت کیف پول صرافی کمتر از کیف پول شخصی است اما بسیاری از افراد به دلیل راحتی بیشتری که کیف پول های صرافی در اختیار آن ها قرار می دهد ترجیح می دهند ریسک ناشی از آن را بپذیرند. نصب کیف پول های شخصی از جمله تراست والت، متاماسک و … دشوار نیست و در چند مرحله ساده قابل انجام است.

مزایا و معایب کیف پول صرافی

مزایا

کیف پول های صرافی راحتی زیادی را در اختیار کاربران قرار می دهند. این نوع از کیف پول ها کاملا یکپارچه با سیستم صرافی عمل می کنند و برای کسانی که به طور مداوم ترید می کنند گزینه مناسبی است. منظور از ترید کردن، خرید و فروش ارزهای دیجیتال است. 
افرادی که از کیف پول صرافی استفاده می کنند سرعت ترید آن افزایش پیدا می کند. زیرا نیازی به انتقال ارز دیجیتال از کیف پول شخصی به کیف پول صرافی ندارند و لازم نیست زمانی را برای این انتقال صرف کنند. به همین دلیل هنگامی که بازار در حال نوسان است می توانید به سرعت خرید یا فروش را انجام دهید.

معایب

یکی از بزرگ ترین معایب کیف پول شخصی صرافی این است که ساختار آن متمرکز است و این امر سبب می شود که به راحتی در معرض سرقت یا هک قرار بگیرد و علاوه بر از بین رفتن دارایی شما، اطلاعات شخصی شما نیز از بین برود. علاوه بر آن اگر مشکلی برای صرافی یا سرور آن به وجود بیاید این احتمال وجود دارد که سرمایه شما نیز از بین برود و هیچ امکانی برای بازیابی آن نداشته باشید.

برای استفاده از کیف پول صرافی باید احراز هویت انجام دهید. بسیاری از کاربران تمایل دارند فعالیت های خود را به شکل ناشناس انجام دهند. اما اگر بخواهند از کیف پول صرافی استفاده کنند این امکان برای آن ها وجود نخواهد داشت و این موضوع می تواند تفاوت کیف پول صرافی و شخصی باشد.

کیف پول های صرافی از تمام ارزهای دیجیتال پشتیبانی نمی کنند و می توانید ارزهایی را در آن نگهداری کنید که در صرافی قابلیت خرید و فروش دارند. اما این ویژگی در کیف پول شخصی وجود ندارد و می توانید هر ارزی را در آن نگهداری کنید.

تفاوت کیف پول صرافی و شخصی

مزایا و معایب کیف پول شخصی

مزایا

کیف پول های شخصی عملکردی غیر متمرکز دارند و هیچ نهاد دولتی، شخص ثالث و … بر روی دارایی شما نظارت ندارد. دارایی های شما امکان ضبط از جانب هیچ کسی را ندارند و کاملا در اختیار شماست. به همین دلیل از امنیت بالایی برخوردارند و هک کردن آن ها تقریبا غیر ممکن است.
افرادی که از کیف پول های شخصی استفاده می کنند آرامش بیشتری در خصوص نگهداری از دارایی خود دارند و عملکرد صرافی نمی توانند دارایی آن ها را مورد تهدید قرار دهد. افرادی که قصد دارند ارز دیجیتال را به مدت طولانی نگهداری کنند بهتر است آن را به کیف پول شخصی منتقل کنند.

معایب

هنگامی که رمز ارز را در کیف پول شخصی نگهداری می کنید نمی توانید آن را به طور لحظه ای معامله کنید. به همین دلیل در بخش قبل گفتیم افرادی که قصد هولد کردن یا نگهداری طولانی مدت ارزهای دیجیتال را دارند باید از این کیف ها بهره مند شوند. از دیگر معایب این روش، پرداخت کارمزد برای انتقال دارایی میان کیف پول شخصی و کیف پول صرافی است. میزان کارمزد بر اساس نوع ارز و بستری که در حال فعالیت است تعیین می شود. به طور مثال رمز ارزهایی که بر بستر اتریوم هستند دارای بالاتری کارمزد انتقال می باشند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *