صرافی ارز دیجیتال چیست؟
فهرست مطالب

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

صرافی ارز دیجیتال چیست؟ و منظور از متمرکز بودن یا غیرمتمرکز بودن صرافی چه می باشد؟ صرافی ها نوعی پلتفرم برای انجام معاملات به شمار می روند که تمام افراد می توانند با وارد کردن سرمایه ریالی خود در آن، اقدام به خرید انواع ارز دیجیتال کنند. در حال حاضر خرید بیت کوین، خرید تتر، خرید اتریوم و سایر رمز ارزها رواج زیادی پیدا کرده است. ما در این مطلب به شما خواهیم گفت که صرافی ارز دیجیتال چیست؟ و چه نکاتی راجع به آن وجود دارد؟

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

پلتفرم ارز دیجیتال چیست ؟

اگر تازه کار هستید و نمی دانید که صرافی ارز دیجیتال چیست؟ این مطلب می تواند برای شما مفید واقع شود. منظور از صرافی رمز ارز، همان پلتفرم ارز دیجیتال می باشد که افراد می توانند به راحتی در آن معامله کنند. در سال های اخیر بازار ارز دیجیتال رونق زیادی گرفته و اغلب رمز ارزها یک جهش قیمتی را تجربه کرده اند. به همین دلیل مورد استقبال افراد واقع شده و بسیاری از کسانی که وارد این حوزه شده اند توانسته اند یک شبه ره صدساله را طی کنند و به سودهای نجومی برسند. هر چه میزان اطلاعات شما قبل از ورود به بازار بیشتر باشد قطعا سود بیشتری کسب خواهید کرد. خرید و فروش بیت کوین و سایر رمز ارزها باید بر اساس تحلیل تکنیکال یا تحلیل فاندامنتال باشد. در ادامه به یک پاسخ جامع در خصوص ” صرافی ارز دیجیتال چیست؟ ” خواهیم رسید.
پلتفرم های معاملاتی ارز دیجیتال بستری را برای افراد ایجاد می کنند تا آن ها بتوانند به صورت آنلاین و در کمترین زمان ممکن، خرید و فروش ارز دیجیتال را انجام دهند. لازم به ذکر است که اگر تمایلی به معامله ندارید امکان پیگیری قیمت ها نیز از این طریق امکان پذیر است. به طور مثال بسیاری از افراد پیگیر قیمت تتر هستند. زیرا تتر همان دلار است و خرید آن نیز همانند خرید دلار می باشد و افراد می توانند با این کار دارایی خود را از نوسان حفظ کنند و ارزش آن را در طول زمان ثابت نگه دارند.

خرید ارز دیجیتال بدون کارمزد در صرافی رمز ارز افرا تتر

معرفی انواع صرافی ارز دیجیتال

صرافی متمرکز (CEX)

صرافی متمرکز یکی از انواع صرافی ارز دیجیتال می باشد. این صرافی نوعی پلتفرم است که توسط یک نهاد، شرکت یا سازمان اداره می شود. امکان خرید و فروش در این صرافی ها وجود دارد اما باید ابتدا احراز هویت انجام دهید. ارسال اطلاعات هویتی به صرافی اجباری است. از مهم ترین نکات انتخاب صرافی رمز ارز این است که مطمئن شوید کشور ایران را تحریم نکرده باشند. متاسفانه از زمانی که کشور ایران تحریم شده است شهروندان ما حق فعالیت در صرافی های خارجی را ندارند و اگر مدیر صرافی متمرکز خارجی متوجه ایرانی بودن شما شود قطعا حساب کاربری تان را مسدود می کند و دارایی شما از بین می رود.

صرافی غیرمتمرکز (DEX)

صرافی غیرمتمرکز از امن ترین صرافی های فعال در جهان می باشند. هیچ اجباری به احراز هویت در آن نیست و این امر یک مزیت عمده نسبت به صرافی متمرکز می باشد. در صرافی غیرمتمرکز برای مبادلات همتا به همتا وابستگی زیادی به کاربران وجود دارد. این پلتفرم ها منبع باز هستند و توسط هیچ نهاد یا ارگانی مدیریت نمی شوند. اگر ایرانی هستید و تمایل دارید در صرافی های خارجی فعالیت کنید باید به سراغ نوعی از آن ها بروید که غیرمتمرکز هستند و ملیت شما برای آن ها مهم نباشد.

صرافی ترکیبی

منظور از ترکیبی بودن در صرافی ارز دیجیتال چیست؟ صرافی های ترکیبی تلاش می کنند تا امنیت یک صرافی غیرمتمرکز و راحتی صرافی متمرکز را در اختیار کاربران قرار دهند. آن ها در تلاش هستند تا زمینه را برای رضایت کاربران خود فراهم کنند و میزان معاملات خود را افزایش دهند.
صرافی ارز دیجیتال چیست؟
ویژگی صرافی متمرکز

صرافی های متمرکز و غیرمتمرکز از محبوبیت زیادی برخوردار هستند. اغلب معاملات در صرافی های متمرکز انجام می شوند اما نمی توان از سرمایه عظیمی که صرافی های غیرمتمرکز در جریان است غافل شد. در صرافی های متمرکز یک شخص ثالث به عنوان واسطه میان خریدار و فروشنده فعالیت می کند. میزان کنترلی که در این صرافی ها وجود دارد عامل مهمی در امنیت آن به شمار می رود. به همین دلیل اعتماد کاربران نسبت به آن ها بیشتر است و بیش از 90% از خرید و فروش ها در این بستر انجام می شود. صرافی های متمرکز از رابط کاربری ساده ای برخوردار هستند و افراد تازه کار یا حرفه ای می توانند به راحتی در آن معامله کنند. لایه های امنیتی در آن بیشتر است و به همین دلیل اعتماد کاربران را افزایش داده است.
یکی از معایبی که راجع به صرافی های متمرکز وجود دارد این است که تجمیع سرمایه در آن ها انجام می شود و به همین دلیل احتمال هک شدن افزایش پیدا می کند. این موضوع باعث نارضایتی کاربران می شود. علاوه بر آن هزینه انجام تراکنش ها در این پلتفرم ها زیاد است و افراد باید کارمزد پرداخت کنند. معمولا بهترین صرافی های ارز دیجیتال ایرانی از امنیت خوبی برخوردار هستند. این موضوع را می توان در خصوص بهترین صرافی ارز دیجیتال خارجی یعنی بایننس نیز مشاهده کرد. از نکات مهم برای کار با صرافی های خارجی یا ایرانی این است که ابتدا متمرکز یا غیرمتمرکز بودن آن را تشخیص دهید.

ویژگی صرافی غیرمتمرکز
ویژگی صرافی ارز دیجیتال چیست؟ و چرا پلتفرم های غیرمتمرکز نیازی به احراز هویت ندارند؟ در صرافی های غیرمتمرکز هیچ شخص ثالثی برای مدیریت معاملات وجود ندارد و افراد می توانند به راحتی و بدون هیچ گونه واسطه ای تراکنش های خود را انجام دهند. احراز هویت در این پلتفرم ها اجباری نیست. این ویژگی سبب شده که ریسک هک شدن در آن ها کاهش پیدا کند و محبوبیت زیادی نزد کاربران داشته باشند. از مهم ترین نکاتی که در خصوص کار کردن با این صرافی ها وجود دارد این است که رابط کاربری آن ها ساده نیست و افراد باید قبل از هر چیز، آموزش های لازم را در این خصوص ببینند. توجه داشته باشید که صرافی های غیرمتمرکز از کمبود نقدینگی رنج می برند و هنگامی که حجم معاملات کاهش پیدا می کند خریدار و فروشنده به سختی پیدا می شود.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *