آشنایی با مارکت کپ در ارز دیجیتال
فهرست مطالب

مارکت کپ در ارز دیجیتال

مارکت کپ در ارز دیجیتال به معنای ارزش سهام یک پروژه در بازار است. به طور مثال بیت کوین از بالاترین مارکت کپ برخوردار است و سهم زیادی از بازار کریپتو را به خود اختصاص داده است. معامله گران حرفه ای بر خلاف معامله گران مبتدی علاوه بر تحلیل تکنیکال، به عوامل موثر بر تحلیل فاندامنتال نیز توجه می کنند که یکی از آن ها مارکت کپ است. در این مطلب به طور دقیق و شفاف خواهیم گفت که منظور از مارکت کپ یا ارزش بازار چیست و چه عواملی بر آن تاثیرگذار هستند؟

مارکت کپ در ارز دیجیتال

منظور از ارزش بازار چیست؟

جالب است بدانید مفاهیمی همچون مارکت کپ در ارز دیجیتال برای معامله گران مبتدی ناشناخته است و اغلب آن ها در هنگام خرید یا فروش بیت کوین و سایر رمز ارزها، صرفا به قیمت آن توجه می کنند. بسیاری از آن ها به سراغ رمز ارزهایی می روند که قیمت بسیار پایینی دارند و قیمت آن ها به یک میلیاردم دلار می رسد و انتظار دارند که قیمت آن ها به 1 دلار برسد و ثروتمند شوند. در حالی که مارکت کپ آن ها اجازه 1 دلاری شدن را نمی دهد و معامله گران مبتدی هیچ گاه موضوعی به نام ارزش بازار را مورد بررسی قرار نمی دهند.

اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم که Market Cap ارزش بازار چیست باید بگوییم که منظور ارزش کل یک پروژه، شرکت یا سهام است. این شاخص جزو معیارهای مهم در تحلیل فاندامنتال محسوب می شود و به خوبی نشان دهنده ارزش نسبی و ابعاد یک پروژه در مقایسه با سایر پروژه هاست. بهترین منبع برای بررسی مارکت کپ در ارز دیجیتال وب سایت Coinmarketcap است. در این وب سایت می توانید سایر اطلاعات مربوط به رمز ارزها از جمله رتبه، وایت پیپر، صرافی های پشتیبان و … را مشاهده کنید.

نحوه محاسبه مارکت کپ ارز دیجیتال

برای آنکه به ارزش بازار یک رمز ارز پی ببرید باید تعداد توکن یا کوین ها را در قیمت هر واحد ضرب کنید. به طور مثال تعداد کوین های در گردش بیت کوین 19 میلیون واحد است و قیمت هر کدام 60 دلار می باشد. برای بدست آوردن ارزش بازار بیت کوین باید این دو عدد را در یکدیگر ضرب کرد که به عددی بیش از 1100 میلیارد دلار می رسیم. این عدد نشان دهنده ارزش بازار بیت کوین می باشد. با همین فرمول ساده می توانید مارکت کپ تمام رمز ارزهای موجود در بازار کریپتو را بدست آورد.

برای یک سرمایه گذاری مناسب در رمز ارزها از ما تتر بخرید

اهمیت ارزش بازار چیست؟

اهمیت مارکت کپ یا ارزش بازار در آن است که به شما کمک می کند تا جایگاه آن را در بازار پیدا کنید. قطعا هر چقدر مارکت کپ بالاتر باشد نشان دهنده اقبال و محبوبیت بیشتر آن در میان سرمایه گذاران است. علاوه بر آن ریسک های ناشی از سرمایه گذاری به حداقل می رسد و سرمایه گذاری بر روی آن ارزشمندتر محسوب خواهد شد. به طور مثال در حال حاضر خرید بیت کوین نسبت به خرید سولانا، اتریوم، کاردانو و …. ریسک کمتری دارد زیرا مارکت کپ آن از رمز ارزهای مذکور بیشتر است.

مهم ترین عاملی که ریسک سرمایه گذاری را در رمز ارزهایی با مارکت کپ بالا کاهش می دهد این است که برای دستکاری قیمت آن ها، به نقدینگی بسیار زیادی نیاز است. به همین دلیل حرکات کندتری دارند و برای سرمایه گذاری های کلان انتخاب مناسب تری قلمداد می شوند. اما هر چقدر مارکت کپ پایین تر باشد احتمال دستکاری آن افزایش پیدا کرده و دامنه نوسان بیشتر می شود.

از طرفی دیگر بررسی قیمت ارز دیجیتال به تنهایی معیار مناسبی برای سرمایه گذاری تلقی نمی شود و هر چقدر مقایسه بین قیمت ها صورت بپذیرد باز هم اطلاعات مفید و کارآمدی در اختیار افراد قرار نخواهد گرفت. البته این موضوع بیشتر مورد توجه سرمایه گذاران ماهر است. زیرا سرمایه گذاران و تریدرهای مبتدی صرفا قیمت را مدنظر قرار می دهند و بدون توجه به نمودارهای قیمتی، یک رمز ارز را سقف قیمت خریداری می کنند. تشخیص سقف قیمت ارز دیجیتال از طریق اندیکاتورهایی از جمله MACD ، RSI ، ابر ایچیموکو، مومنتوم و …. امکان پذیر است که در مطالب قبل به آن اشاره کردیم.

مارکت کپ در ارز دیجیتال چیست

عوامل تأثیرگذار بر مارکت کپ در ارز دیجیتال چیست؟

اگر از ابتدای مطلب با ما همراه بوده باشید و تمام جملات را با دقت مطالعه کرده باشید اکنون به خوبی می دانید که منظور از ارزش بازار چیست ؟ ممکن است این سوال در ذهن شما وجود داشته باشد که چه عواملی تعیین کننده ارزش بازار هستند؟

  • تعداد کوین های در گردش: یکی از مهم ترین مقادیری که در محاسبه ارزش بازار وجود دارد تعداد توکن یا کوین های در گردش است که با ضرب آن در قیمت هر واحد می توان به ارزش بازار پی برد. این مفهوم به نام اقتصاد توکنی یا توکنومیک نیز شناخته می شود. این اقتصاد نحوه تولید و توزیع توکن های پروژه را تعیین می کند. لازم به ذکر است که برخی از پروژه ها فرآیندهایی از جمله توکن سوزی را نیز انجام می دهند که بررسی آن در این مقال نمی گنجد.
  • نوسانات قیمت: دومین عامل در تعیین مارکت کپ در ارز دیجیتال نوسانات قیمتی است. عرضه و تقاضا نقش مهمی در این نوسانات دارد. معمولا با افزایش پیشرفت یک پروژه و محبوبیت آن شاهد بالا رفتن تقاضا و در نهایت افزایش قیمت آن خواهیم بود. همچنین برخی از داده های کلان مانند تغییر نرخ بهره بانکی یا فعالیت نهنگ ها از دیگر عوامل موثر در این شاخص محسوب می شوند.

انواع مارکت کپ بر اساس اندازه

مارکت کپ ارزهای دیجیتال از نظر اندازه به دسته بندی مختلفی تقسیم می شوند که هر کدام از آن ها ویژگی ها، مزایا و معایب خاص خود را دارد.

مگا کپ (ارزش بازار کلان)

مگا کپ یا Mega Cap به پروژه های اتلاق می شود که ارزش بازار آن ها بیشتر از 200 میلیارد دلار است. این رمز ارزها که شامل بیت کوین، اتریوم می باشند از ریسک سرمایه گذاری کمتری برخوردار هستند. توجه داشته باشید که مفهوم مارکت کپ صرفا در بازار ارز دیجیتال مورد استفاده قرار نمی گیرد. بلکه می توان گفت که شرکت هایی همچون اپل، متا و آمازون نیز در میان سایر رقبا از ارزش بازار بالایی برخوردار هستند.

لارج کپ (ارزش بازار بزرگ)

پروژه ها یا رمز ارزهایی که ارزش بازار آن ها بین 10 الی 200 میلیارد دلار است به نام لارج کپ یا Large Cap شناخته می شوند. سرمایه گذاری بر روی این دسته، از ریسک بیشتری نسبت به مگا کپ برخوردار است اما پتانسیل بیشتری برای سوددهی دارند. در حال حاضر فقط رمز ارزهای BNB ، ریپل، کاردانو، دوج کوین، تتر و USDC در این دسته بندی قرار می گیرند.

مدیوم کپ (ارزش بازار متوسط)

پروژه ها یا رمز ارزهایی که ارزش بازار آن ها بین 2 الی 10 میلیارد دلار می باشد مدیوم کپ یا Medium Cap شناخته می شوند. ریسک سرمایه گذاری بر روی آن ها بیشتر از لارج کپ هاست و نوسانات بیشتری دارند. رمز ارزهایی همچون ترون، شیبا، لایت کوین، اتریوم کلاسیک و سولانا در این دسته بندی قرار می گیرند.

اسمال کپ (ارزش بازار کوچک)

پروژه هایی که ارزش بازار آن ها از 300 میلیون دلار الی 2 میلیارد دلار می باشد اسمال کپ یا Small Cap محسوب می شوند. پتانسیل سوددهی آن ها بسیار زیاد است اما در ازای آن شاهد افزایش ریسک سرمایه گذاری نیز هستیم. این پروژه ها شامل پنکک سواپ، وان اینچ و فایل کوین می باشد.

میکرو کپ (ارزش بازار بسیار کوچک)

پروژه هایی که ارزش بازار آن ها 50 الی 300 میلیون دلار است میکروکپ یا Micro Cap شناخته می شوند و امکان دستکاری قیمت در آن ها بسیار بالاست. به همین دلیل نوسانات و ریسک بیشتری نیز دارند و بهتر است که سوددهی بالای آن ها را نادیده بگیرید تا احتمال ضررهای مالی به حداقل برسد. رمز ارزهایی همچون انجین کوین، اتریوم نیم سرویس، جی ام تی و لوپرینگ در این دسته بندی قرار می گیرند.

نانو کپ (ارزش بازار فوق کوچک)

پرریسک ترین دسته بندی در ارزش بازار چیست ؟ قطعا پاسخ نانو کپ است. ارزش بازار این پروژه ها به کمتر از 50 میلیون دلار می رسد و Nano Cap نامیده می شوند. برای سرمایه گذاری روی آن ها باید تحقیقات زیادی را انجام دهید تا دچار ضررهای سنگین مالی نشوید. در حال حاضر ارز دیجیتال لوکس چین در این دسته بندی قرار می گیرد.

آشنایی با مارکت کپ در ارز دیجیتال

کاربرد مارکت در تشکیل سبد سرمایه گذاری

اگر در بازارهای مالی فعالیت می کنید به خوبی با این جمله آشنا هستید که ” تمام تخم مرغ هایت را در یک سبد قرار نده ” این جمله نشان می دهد که باید سبد ارز دیجیتال را متنوع کنید و هیچ گاه کل سرمایه را به خرید یک رمز ارز اختصاص ندهید. سرمایه گذاران حرفه ای بخش عمده از سبد خود را به رمز ارزهایی با مارکت کپ بالا اختصاص می دهند تا ریسک سرمایه گذاری را کاهش دهند. زیرا به خوبی می دانند که توجه به مارکت کپ در ارز دیجیتال چقدر اهمیت دارد.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *