نقدینگی یا لیکوئید شدن چیست
فهرست مطالب

نقدینگی یا لیکوئید شدن در رمزارزها به چه معنا می‌باشد؟

منظور از نقدینگی یا لیکوئید شدن چیست ؟ نقدینگی به عنوان یک شاخص برای سرعت نقدشوندگی دارایی می باشد. این مفهوم نه تنها در بازار رمز ارزها بلکه در تمام بازارهای مالی از جمله بورس وجود دارد. اصطلاح لیکوئید شدن دارای سه معنای مختلف می باشد که شامل لیکوئید بودن رمز ارز، صرافی و کاربر در صرافی است. در این مطلب قصد داریم به پاسخی جامع و کامل برای این پرسش که ” نقدینگی یا لیکوئید شدن چیست ؟ ” بپردازیم.

نقدینگی یا لیکوئید شدن چیست

نقدینگی یا لیکوئید شدن چیست ؟

بسیاری از فعالان بازار رمز ارزها نمی دانند که نقدینگی یا لیکوئید شدن چیست ؟ و به همین دلیل دچار مشکلات فراوانی از جمله از بین رفتن سرمایه خود خواهند شد. لکوئید یک شاخص یا معیار برای سرعت تبدیل شدن دارایی به پول نقد می باشد. این شاخص بر قیمت تاثیرگذار نیست و به عبارتی دیگر سرعت امکان خرید و فروش را نشان می دهد.

برخی از رمزارزها دارای نقدینگی بالا هستند. به این معنا که افراد می توانند بدون هیچ گونه نگرانی از افزایش یا کاهش قیمت در هنگام فروش دارایی خود، آن را به پول نقد تبدیل کنند. اما منظور از نقدینگی پایین این است که افراد نمی توانند در مدت زمانی کوتاه دارایی خود را به پول نقد تبدیل کنند و این امر می تواند تاثیر مستقیمی بر قیمت آن داشته باشد.

نقدینگی را که می توان یکی از استراتژی های معامله ارز دیجیتال دانست، در بازار رمز ارزها اهمیت بسیار زیادی دارد. قطعا رمز ارزهایی که دارای عمق بازار زیاد هستند و میزان نقدینگی آن ها بالاست محل بهتری برای سرمایه گذاری محسوب می شوند. هم اکنون که در حال نگارش این مطلب هستیم نقدینگی رمز ارزهایی مانند بیت کوین و اتریوم بسیار زیاد است. علاوه بر آن استیبل کوین هایی مانند تتر نیز از عمق بازار خوبی برخوردارند.

قبل از آشنایی کامل با نقدینگی ارزهای دیجیتال برای دریافت اطلاعات بیشتر پیشنهاد می کنیم مقاله با عنوان “ارز دیجیتال چیست” را مطالعه بفرمایید. 

خرید ارز دیجیتال بدون کارمزد در صرافی رمز ارز افرا تتر

ارتباط نقدینگی و سلامت بازار

ارتباط سلامت بازار با نقدینگی یا لیکوئید شدن چیست ؟ برای سنجیدن سلامت بازارهای مالی از جمله بازار رمز ارزها شاخص های متعددی وجود دارد که علاوه بر میزان نقد شوندگی یا لیکوئید می توان به پارامترهایی از جمله حجم بازار یا حجم معاملات روزانه اشاره کرد. معمولا بازارهایی که از نظر قیمت نهایی و حجم بازار تحت تاثیر معاملات کوچک نیستند قادر به تغییر سرنوشت بازار نیستند و نقدشوندگی بسیار بالایی دارند. این رمزارزها قابل اطمینان هستند و توسط بسیاری از سرمایه گذاران برای خرید انتخاب می شوند.

هر چه میزان نقدشوندگی یک رمز ارز بیشتر باشد تضمین کننده پایداری قیمت هاست و کمتر شاهد نوسانات بزرگ در آن هستیم. به همین دلیل قدرت یک گروه یا افراد خاص نمی تواند تغییر زیادی در روند قیمتی ایجاد کند. به طور مثال بیت کوین دارای بیشترین لکوئید است و بزرگ ترین رمز ارز در جهان شناخته می شود. قیمت این رمز ارز به اندازه کافی دارای ثبات است و می تواند در برابر سفارشات بزرگ مقاومت کند.

نقدینگی یا لیکوئید شدن چیست

خرید و فروش ارز دیجیتال در بازار غیرلیکوئید

رمز ارزهایی که از نقد شوندگی پایینی برخوردار هستند دارای نوسانات شدید می باشند. به همین دلیل به راحتی تعادل بازار را بر هم می زنند و قادرند سایر معاملات رمز ارزها را تحت تاثیر غیر مستقیم قرار دهند. اما هنگامی که در بازاری فعالیت می کنید که از لیکوئید کافی برخوردار است می توانند در هر زمان، رمز ارز مورد نظر خود را با قیمت دلخواه به فروش برسانید و از بازار خارج شوید.

مفاهیم مختلف در نقدینگی یا لیکوئید شدن چیست ؟

همان طور که در مقدمه مطلب عرض کردیم لیکوئید بودن شامل سه معنای مختلف از جمله لیکوئید بودن رمز ارز، لیکوئید بودن صرافی و لیکوئید بودن کاربر در صرافی می باشد. تا اینجای مطلب با لیکوئید بودن رمز ارز آشنا شدید. اکنون به سراغ بررسی سایر معانی این اصطلاح می رویم.

لیکوئید بودن صرافی ارز دیجیتال

در هنگام انتخاب صرافی رمز ارز باید فاکتورهای متعددی را مورد بررسی قرار دهید که می توان به بالا بودن تعداد سفارشات، خرید و فروش رمز ارز در قیمت های مختلف و … می باشد. این موارد می تواند لیکوئید بودن یک صرافی را نشان دهد. برای اطمینان از این موضوع می توانید به صفحه معاملات صرافی رفته و تقاضای خرید و فروش رمز ارزها و تعداد آن ها را با یکدیگر مقایسه کنید. قطعا فعالیت در صرافی های لیکوئید خیال شما را از بابت مشکلات احتمالی راحت خواهد کرد.

نقدینگی یا لیکوئید شدن چیست

اصطلاح لیکوئید شدن کاربر در صرافی

منظور از نقدینگی یا لیکوئید شدن چیست ؟ تا کنون متوجه شدیم که لیکوئید بودن دارای معنای مثبت می باشد. اما هنگامی که به تعریف لیکوئید شدن کاربر در صرافی می رسیم اوضاع کاملا متفاوت می شود. هنگامی که یک کاربر در صرافی لکوئید می شود به این معناست که تمام یا بخشی از دارایی خود را از دست داده است. این دارایی مستقیما به حساب صرافی منتقل شده است و قابل برگشت نیست.

جلوگیری کردن از لیکوئید شدن

اگر تا کنون در بازار رمز ارزها فعالیت کرده باشید و با اشکال مختلف ترید آشنا باشید قطعا نام قراردادهای آتی را شنیده اید و درباره میزان ریسک آن اطلاعات دارید. هنگامی که افراد اقدام به انجام قراردادهای آتی می کنند اما در کسب سود موفق نمی شوند صرافی دارایی آن ها را به عنوان جبران خسارت نقد کرده و به حساب خود منتقل می کنند. 

قراردادهای آتی به نام معاملات اهرمی نیز شناخته می شوند که تریدرهای حرفه ای برای کسب سود زیاد آن را انجام می دهند. این روش از معامله دارای ریسک بسیار زیادی است که اگر جوانب احتیاط را نسجنید باعث از دست رفتن کل دارایی های شما خواهد شد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *