هارد فورک های بیت کوین
فهرست مطالب

هارد فورک های بیت کوین و انواع آن

هارد فورک های بیت کوین شامل لایت کوین، بیت کوین گلد، بیت کوین کش و … است. مهم ترین هدف از ایجاد هارد فورک، ایجاد قابلیت ها یا رفع ایرادات در نسخه قبلی می باشد که نه تنها در خصوص بیت کوین بلکه درباره رمز ارزهایی همچون اتریوم نیز وجود دارد. در واقع می توان گفت که هارد فورک یک انشعاب جدید در بلاکچین محسوب می شود که در این مطلب به تعریف دقیقی از آن خواهیم پرداخت و سپس به سراغ معرفی هارد فورک های بیت کوین می رویم.

آشنایی با هارد فورک های بیت کوین

تعریف هارد فورک

قبل از معرفی هارد فورک های بیت کوین باید ابتدا بگوییم که منظور از هارد فورک چیست ؟ هارد فورک به معنای تغییر در پروتکل بلاکچین است. معمولا هارد فورک با برنامه ریزی قبلی اتفاق می افتد. اما تا کنون پروژه هایی بوده اند که این تغییر را بدون برنامه ریزی و به یکباره انجام داده اند. به طور مثال هنگامی که یک بلاک به طور همزمان توسط دو ماینر کشف شود برخی از نودها، اطلاعات متفاوتی را ذخیره و ثبت می کنند که نتیجه آن ایجاد دو زنجیره جداگانه می باشد.

اما در اغلب مواقع هارد فورک با برنامه ریزی قبلی انجام می شود تا سرمایه گذاران و معامله گران فرصت کافی برای اقدامات لازم را داشته باشند. هارد فورک های بیت کوین ، اتریوم و سایر رمز ارزها هدفمند هستند و معمولا بر اساس تصمیم گیری تیم توسعه دهنده ایجاد می شوند. مهم ترین هدف از انجام آن نیز افزودن ویژگی های جدید، بهبود امنیت، رفع آسیب پذیری ها و … است.  عموما کدهایی که فورک می شوند شباهت زیادی با نسخه اصلی دارند اما اصلاحات آن ها قابل توجه است. کاربران باید نرم افزار را به نسخه جدید بروزرسانی کنند تا بتوانند از قابلیت های جدید بهره مند شوند.

آیا هارد فورک بر قیمت ارز دیجیتال تاثیرگذار است؟

معامله گرانی که از خرید یا فروش بیت کوین و سایر رمز ارزها کسب سود می کنند این سوال برایشان مطرح است که آیا هارد فورک، بر قیمت رمز ارز تاثیرگذار است؟ همان طور که اشاره کردیم هارد فورک های بیت کوین تغییری بزرگ در شبکه محسوب می شوند که در اغلب مواقع تاثیر آن بر قیمت غیرقابل پیش بینی است. هنگامی که هارد فورک رخ می دهد نسخه اصلی همچنان در حال فعالیت است. به طور مثال با ایجاد بیت کوین گلد، بیت کوین کش و سایر هارد فورک های بیت کوین، هنوز نسخه اصلی بیت کوین در حال کار می باشد. اگر قابلیت ها و امکانات نسخه جدید یا هارد فورک به قدری زیاد باشد که کاربران تصمیم به ترک نسخه قبلی بگیرند و به زنجیره جدید بپیوندند قطعا تاثیر منفی بر قیمت ارز دیجیتال خواهد گذاشت.

اگر خاطرتان باشد در سال 2017 که بیت کوین کش متولد شد قیمت بیت کوین از 2800 دلار به 2700 افت کرد. پس زمانی که یک انشعاب جدید ایجاد می شود احتمال کاهش قیمت در نسخه اصلی بسیار بیشتر از افزایش قیمت خواهد بود. اما به طور کلی باید گفت که هارد فورک بخش جدایی ناپذیر از دنیای رمز ارزها می باشد که فرصتی مناسب برای توسعه است. تریدرها، هولدرها و ماینرها باید با این ریسک ها آشنا باشند و این پدیده را درک کنند. همچنین توصیه می شود که قبل از سرمایه گذاری بر روی رمز ارز مورد نظر این موضوعات را راجع به آن بررسی کنند.

برای یک سرمایه گذاری مناسب در رمز ارزها از ما بیت کوین بخرید

معروف ترین هارد فورک های بیت کوین

هارد فورک های بیت کوین

لایت کوین

لایت کوین نخستین هارد فورک بیت کوین است که در اکتبر سال 2011 ایجاد شد. لایت کوین با نام اختصاری LTC در صرافی رمرز ارز معامله می شود. لایت کوین تلاش کرد تا سرعت انجام تراکنش ها را از 10 دقیقه به 2.5 دقیقه برساند و این ایراد را در شبکه بیت کوین مرتفع کند. تعداد کوین های این رمز ارز 84 میلیون واحد است و فردی که این هارد فورک را ایجاد کرد ” چارلی لی ” نام داشت.

بیت کوین ایکس تی

یکی از قابل توجه ترین هارد فورک های بیت کوین، بیت کوین ایکس تی می باشد که در اواخر سال 2014 میلادی توسط فردی به نام مایک هیرن ایجاد شد. اهداف مختلفی برای انجام این کار وجود داشت که می توان به بهبود مقیاس پذیری اشاره کرد. به منظور دستیابی به این هدف اندازه بلاک ها از 1 مگابایت به 8 مگابایت افزایش پیدا کرد.

نکته ای که در خصوص بیت کوین ایکس تی وجود دارد این است که در ابتدا بیشتر از 1000 نود نرم افزار بیت کوین ایکس تی را اجرا کردند اما بعد از چندماه که این طرح پیشنهادی حذف شد کاربران به مرور آن را ترک کردند و در حال حاضر این شبکه غیرفعال است و نود فعالی ندارد.

بیت کوین کلاسیک

بعد از آنکه پروژه بیت کوین ایکس تی با شکست مواجه شد اعضای جامعه همچنان خواستار افزایش اندازه بلاک ها بودند. بر این اساس گروهی از توسعه دهندگان تصمیم گرفتند در سال 2016 هارد فورک جدیدی به نام بیت کوین کلاسیک را راه اندازی کند. در ابتدا اندازه بلاک ها بجای 8 مگابایت به 3 مگابایت رسید. این هارد فورک کاربران زیادی به خود جذب کرد و همچنان با وجود فعال بودن، هنوز نتوانسته نظر جامعه بزرگی را به خود جلب کند و به تکامل نهایی برسد. به همین دلیل نمی توان گفت که بیت کوین کلاسیک یکی از موفق ترین هارد فورک های بیت کوین است.

بیت کوین سگویت

توسعه دهندگان زیادی بر روی شبکه بیت کوین کار می کنند که یکی از آن ها فردی به نام پیتر ویله است. او ایده سگویت را در سال 2015 مطرح کرد. این پروژه با هدف تغییر در شیوه ذخیره سازی تراکنش ها و کاهش حجم و اندازه آن ها اجرا شد. این هارد فورک در سال 2017 به طور رسمی کار خود را آغاز کرد و توانست بسیاری از باگ های بیت کوین را مرتفع کند.

هارد فورک های بیت کوین چیست

بیت کوین کش

برخی از توسعه دهندگان برای آنکه بروزرسانی های سگویت را در نسخه بیت کوین خود اجرا نکنند یک فورک جدید به نام بیت کوین کش تولید کردند. هدف اصلی از اجرای این رنجیره جدید، بالا بردن تعداد تراکنش های قابل پردازش بود. توسعه دهندگان اندازه بلاک ها را به 8 مگابایت و سپس به 38 مگابایت رساندند. این روش یک راه حل مناسب محسوب می شد اما برخی ها عقیده داشتند که امنیت شبکه بیت کوین کش نسبت به بیت کوین کاهش پیدا کرده است. بیت کوین کش بعد از مدتی توسط کاربران منشعب شد و به دو زنجیره بیت کوین کش ABC و بیت کوین SV تقسیم شد.

بیت کوین گلد

از دیگر هارد فورک های بیت کوین می توان به بیت کوین گلد اشاره کرد که مدتی کوتاه بعد از پروژه بیت کوین کش در سال 2017 ایجاد شد. هدف از این هارد فورک بازیابی عملکرد ماینینگ از طریق GPU یا واحدهای پردازش گرافیکی می باشد. قطعا می دانید که در سال گذشته استخراج بیت کوین از طریق کامپیوتر امکان پذیر بود. اما از آنجایی که سختی شبکه افزایش یافت و دستگاه هایی مانند ماینرها تولید شدند استخراج بیت کوین توسط کامپیوتر غیر ممکن شد و میزان سودآوری آن تقریبا به صفر رسید.

بیت کوین دایموند

هدف از طراحی و اجرای هارد فورک بیت کوین دایموند تمرکز ماینینگ، افزایش سرعت تایید تراکنش ها، کاهش کارمزد و رفع مشکلات مقیاس پذیری در نسخه اصلی یعنی بیت کوین بود. بیت کوین دایموند با استفاده از الگوریتم اثبات کار تلاش کرد که دارندگان ماینر، شانس کمتری برای حکومت در شبکه داشته باشند و از متمرکز شدن قدرت بین آن ها جلوگیری کند. این فورک همچنان فعال است و کاربران زیادی دارد.

دنیای فناوری در گذر زمان تکامل پیدا می کند و بلاکچین ها به عنوان یکی از فناوری های نوین، با قدرت در حال پیشرفت هستند. به همین دلیل آپگرید و بهبود آن ها گریزناپذیر است. شبکه های بلاکچینی با ایجاد هارد فورک های مختلف تلاش می کنند تا به نسخه های بهتر، امن تر و کامل تری تبدیل شوند و نیاز کاربران را مرتفع کنند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *