آشنایی با هارد فورک های اتریوم
فهرست مطالب

هارد فورک های اتریوم و انواع آن

هارد فورک های اتریوم باعث ایجاد تغییرات مثبتی در کل شبکه شده اند. در واقع می توان گفت بروزرسانی هایی که در شبکه بلاکچین رخ می دهد می تواند اعتماد کاربران و بازگشت سرمایه را به همراه داشته باشد. در این مطلب شما را با انشعابات یا هارد فورک های اتریوم از جمله اتریوم کلاسیک، متروپلیس، زیرو و … آشنا خواهیم کرد و ویژگی های هرکدام را مورد بررسی قرار می دهیم.

هارد فورک های اتریوم

هارد فورک به زبان ساده

هارد فورک چیست و دلیل ایجاد هارد فورک های اتریوم چه می باشد؟ هنگامی که بلاکچین یک ارز دیجیتال به دو زنجیره مجزا منشعب می شود اصطلاحا می گوییم هارد فورک رخ داده است. برخی از ارزهای دیجیتال همانند بیت کوین، اتریوم و … دارای بلاکچین جداگانه هستند و سایر رمز ارزها بر بستر آن ها فعالیت می کنند. هارد فورک صرفا برای رمز ارزهایی اتفاق می افتد که دارای بلاکچین مستقل هستند. به طور مثال بیت کوین کش یکی از هارد فورک های بیت کوین محسوب می شود. اما اتریوم به عنوان یکی از رمز ارزهای مستقل نیز دارای هارد فورک های مختلفی می باشد که هر کدام از آن ها تلاش کردند تا نواقص و ایرادات شبکه اصلی را برطرف کنند.

توصیه می کنیم در هنگام خرید بیت کوین، خرید اتریوم و سایر رمز ارزهای ارزشمند بازار، علاوه بر خرید رمز ارز اصلی مقداری از سرمایه خود را به هارد فورک های آن هم اختصاص دهید. این موضوع کمک می کند تا مدیریت بهتری بر روی سرمایه خود اعمال کنید و ریسک های احتمالی را کاهش دهید. در حال حاضر امکان خرید هر کدام از ارزهای دیجیتال و هارد فورک های آن از طریق صرافی رمز ارز امکان پذیر است و اگر به دنبال یک صرافی بدون کارمزد هستید پیشنهاد ما صرافی افراتتر می باشد.

معرفی هارد فورک های اتریوم

اگر در زمینه ارز دیجیتال از اطلاعات کافی برخوردار باشید به خوبی می دانید که یکی از مهم ترین ویژگی های بلاکچین، تغییرناپذیری آن است. بلاکچین توسط هیچ فردی کنترل نمی شود و اگر قرار باشد یک تغییر بزرگ در آن رخ دهد باید تمام کاربران این تغییر را بپذیرند. این موضوع تقریبا غیرممکن به نظر می رسد. زیرا همه کاربران نمی توانند موافق یا مخالف تغییرات باشند. بدون شک هر تغییر یا ایده ای دارای موافقان یا مخالفان خود است!

به همین دلیل توسعه دهندگانی که تمایل به اعمال این تغییرات دارند هیچ راهی ندارند جز اینکه یک نسخه کاملا کپی شده از بلاکچین اصلی را راه اندازی کنند و تغییرات موردنظر خود را بر روی آن اعمال کنند. در این حالت بلاکچین اصلی و بلاکچین جدید هر دو در کنار یکدیگر کار می کنند و هیچ تداخلی با هم ندارند.

بلاکچین اتریوم تا کنون بارها بروزرسانی شده است و هر کدام این بروزرسانی ها با هدف رفع ایرادات در بلاکچین اصلی بوده است. به طور کلی هارد فورک های اتریوم شامل 3 مورد می باشد که در ادامه به معرفی هر کدام و تاریخچه آن ها می پردازیم:

برای یک سرمایه گذاری مناسب در رمز ارزها از ما بیت کوین بخرید

هارد فورک اتریوم کلاسیک

اتریوم کلاسیک یا (Ethereum Classic) جزو مهم ترین هارد فورک های اتریوم است که بحث ها و حاشیه های زیادی داشت. دو سال بعد از آنکه شبکه اصلی اتریوم راه اندازی شد امنیت آن به طور جدی تهدید شد و همواره در معرض حملات هکری قرار داشت. بعد از هک 60 میلیون دلاری که به DAO مشهور شد اولین هارد فورک اتریوم راه اندازی شد. توسعه دهندگان به دنبال این بودند که از طریق هارد فورک بتوانند تراکنش های مخرب را کنسل کنند و وجوهی که از کاربران به سرقت رفته بود را برگردانند.

با وجود حملات هکری و سرقتی که رخ داده بود جالب است بدانید که برخی از کاربران موافق هارد فورک نبودند و اعتقاد آن ها این بود که نباید در شبکه اصلی اتریوم تغییر رخ دهد و بهتر است که ضرر و خسارات رخ داده را بپذیرند. به همین علت تیم اتریوم به دو گروه تقسیم شد و یک گروه همچنان اتریومی باقی ماند و گروه دیگر اتریوم کلاسیک را راه اندازی کرد.

آشنایی با هارد فورک های اتریوم

هارد فورک اتریوم صفر

اتریوم صفر یا زیرو که (EtherZero) نامیده می شود با هدف بهبود عملکرد شبکه و افزایش سرعت تراکنش ها راه اندازی شد. توجه داشته باشید که این هارد فورک بر اساس الگوریتم اثبات کار یا POW کار می کند. اهدافی که توسط این هارد فورک اعلام شده بود از نظر بسیاری از کاربران جسورانه بود اما قطعا در کاربردی بودن آن ها هیچ شکی وجود نداشت. یکی از مهم ترین مزایای هارد فورک زیرو یا صفر این بود که امکان ماینینگ یا کارت گرافیک یا GPU، امکان پرداخت فوری و راه اندازی مستر نود بود.

هاردفورک متروپلیس

از دیگر هارد فورک های اتریوم می توان به متروپلیس (Metropolis) اشاره کرد. از نظر متخصصان این هارد فورک توانست ویژگی های اصلی شبکه اتریوم را آشکار کند که شامل سرعت و امنیت بالای بلاکچین بود. هارد فورک متروپلیس از دو هسته اصلی و مهم برخوردار بود که شامل موارد زیر می باشند:

  • بیزانس: هارد فورک اتریوم بیزانس تغییرات ویژه و قابل ملاحظه ای از جمله کاهش پاداش های بلوک و کاهش سختی شبکه را بر روی شبکه اتریوم اعمال کرد.
  • قسطنطنیه: توسعه دهندگان شبکه اتریوم به منظور افزایش سرعت تایید تراکنش ها در این بلاکچین و کاهش کارمزد تصمیم گرفتند که تغییرات اساسی در این شبکه اعمال کنند. بر همین اساس یکی دیگر از هارد فورک های اتریوم به نام قسطنطنیه را راه اندازی کردند. هدف اصلی از راه اندازی این هارد فورک مهاجرت از الگوریتم اثبات کار یا POW به الگوریتم اثبات سهام یا POS بود. این مهاجرت کمک کرد تا مقیاس پذیری پایین اتریوم برطرف شود.

 

آخرین بروزرسانی اتریوم

در حال حاضر جدیدترین بروزرسانی اتریوم، اتریوم 2 یا Eth2 می باشد که به نام سرنیتی (Serenity) نیز شناخته می شود. هدف از راه اندازی این هارد فورک، بهبود سرعت شبکه، کاهش هزینه های پیاده سازی و ارتقای مقیاس پذیری بود. توجه داشته باشید که راه اندازی اتریوم 2 به یکباره ممکن نبود. به همین دلیل 4 گام برای آن طراحی شد و به طور گام به گام اجرا شد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *