کپی تریدینگ چیست
فهرست مطالب

کپی تریدینگ چیست ؟

کپی تریدینگ چیست و چه افرادی از آن استفاده می کنند؟ کپی تریدینگ یکی از استراتژی های معامله ارز دیجیتال است که به معنای کپی کردن ترید سایر افراد می باشد. کسانی که زمان کافی برای یادگیری استراتژی های معاملاتی ندارند و یا بعد از امتحان استراتژی های مختلف به نتیجه مطلوب نرسیده اند می توانند به سراغ این روش بروند. اما قبل از آغاز این کار، باید با تمام ریسک ها و مخاطرات آن آشنا باشید و یک تریدر حرفه ای را برای کپی کردن معاملات انتخاب کنید. در این مطلب خواهیم گفت که کپی تریدینگ چیست و چه زوایایی دارد؟

کپی تریدینگ

منظور از کپی تریدینگ چیست ؟ کپی تریدینگ یکی از اصطلاحات رایج در بازار ارز دیجیتال می باشد و همان طور که از نامش پیداست، به معنای کپی کردن معاملات سایر افراد است. پیشینه و سابقه این روش به سال 2005 یعنی زمانی که الگوریتم های معاملاتی کار خود را آغاز کردند برمی گردد. پلتفرم هایی از جمله Zulutrade و eToro نخستین پلتفرم هایی بودند که تریدرها با استفاده از آن می توانستند معاملات سایر افراد را کپی کنند.

کپی تریدینگ

اگر بخواهیم به نحوه عملکرد کپی تریدینگ ها اشاره کنیم باید بگوییم که ابتدا یک تریدر حرفه ای را پیدا می کنند و سپس پورتفولیوی خود را با او هماهنگ می کنند. به طور مثال اگر او اقدام به خرید بیت کوین یا خرید تتر کرد شما هم باید همین کار را انجام دهید. در واقع کپی تریدینگ تمام رفتار و اعمال ترید را کپی می کند. نکته بسیار مهمی که در انتخاب این استراتژی وجود دارد این است که نه تنها سود، بلکه ضررها نیز کپی می شوند. به همین دلیل بهتر است مقداری به تحلیل تکنیکال مسلط باشید تا بتوانید سیگنال های احتمالی را بررسی کنید.

خرید ارز دیجیتال بدون کارمزد در صرافی رمز ارز افرا تتر

طرف های درگیر در کپی تریدینگ

اکنون که به خوبی می دانیم کپی تریدینگ چیست باید به طرف های درگیر در این استراتژی اشاره کنیم و با اصطلاحات تخصصی آشنا شویم.

  •  Provider: فردی است که معاملاتش کپی می شود. در واقع او ارائه دهنده سیگنال است و در بسیاری از مواقع، به عنوان مستر تریدر یا Master Trader نیز معرفی می شود.
  • کپی کننده: همان طور که مشخص است کپی کننده فردی است که معاملات Provider در حساب شخصی خود کپی می کند.
  • Broker: بروکر امکان دسترسی به پلتفرم های کپی تریدینگ را فراهم می کند تا Provider و کپی کننده به یکدیگر متصل شوند.

انواع کپی تریدینگ چیست ؟

شاید تصور که کپی تریدینگ یکی از آسان ترین استراتژی های معامله ارز دیجیتال می باشد. در حالی که چنین نیست. این شیوه دارای چند نوع مختلف است که باید یکی از آن ها را انتخاب کنید و نکات آن را بدانید.

کپی تریدینگ دستی

در این شیوه، افراد معاملات دیگران را به طور دستی کپی می کنند. آن ها باید به طور فعال، بازار را دنبال کنند و معاملاتی که مدنظرشان است را انتخاب کرده و در حساب خود کپی کنند. در این شرایط فرد علاوه بر آنکه تمام معاملات را به طور دستی انجام می دهد و مسئولیت سود یا زیان را بر عهده بگیرد.

  •  مزایا: در کپی تریدینگ دستی فرد تسلط و کنترل کاملی بر روی معاملات خود دارد و می تواند تصمیمات خود را بر اساس شرایط بازار اخذ کند.
  •  معایب: از مهم ترین معایب این روش، نیاز به تمرکز زیاد و دانش و تجربه است. اگر کسی فاقد این موارد باشد قطعا نمی تواند به موفقیت چشمگیری دست پیدا کند.

کپی تریدینگ اتوماتیک

منظور از اتوماتیک بودن کپی تریدینگ چیست ؟ در این روش از یک نرم افزار یا سیستم خاص استفاه می شود تا معاملات به طور اتوماتیک و خودکار در حساب شخصی فرد کپی شوند. در این حالت، فرد می تواند تنظیمات ویژه ای بر روی نرم افزار انجام دهد تا برای معاملات، نیازی به کنترل بازار و استفاده از تحلیل های تکنیکال وجود نداشته باشد.

  •  مزایا: از مهم ترین مزایای کپی تریدینگ اتوماتیک این است که در زمان فرد صرفه جویی می شود و می تواند به طور موثر در بازار ارز دیجیتال و سایر بازارهای مالی حضور داشته باشد. همچنین او می تواند تریدرهای موفق و مجرب را انتخاب کند و از تخصص و دقت آن ها کمال استفاده را ببرد.
  •  معایب: در کپی تریدینگ اتوماتیک، عملکرد تریدر موردنظر، بر روی معاملات شما تاثیرگذار است. پس قبل از هر کار، تریدرهای مورد نظر را به خوبی شناسایی کنید و با احتیاط کار خود را آغاز کنید.
copy trading

 

توجه داشته باشید که انتخاب کپی تریدینگ دستی یا اتوماتیک ضامن کسب سود نیست. زیرا در این استراتژی از معاملات دیگران تقلید می کنیم و یک معامله همیشه با سود بسته نمی شود. به همین دلیل است که تاکید ما انتخاب تریدرهای موفق می باشد. در نظر گرفتن نوسانات بازار، تحلیل بازار، رصد اخبار سیاسی و اقتصادی و … تاثیرگذاری زیادی بر سودآوری کپی تریدینگ دارند. در ادامه خواهیم گفت که مزایای کپی تریدینگ چیست ؟

مزایای کپی تریدینگ چیست ؟

انعطاف پذیری

یکی از مزایای کپی تریدینگ این است که فرد کپی کننده، می تواند میزان ریسک در هر معامله را مدیریت کند. اگر سیگنال دهنده یا تریدر با اندازه های بزرگ معامله می کند، فرد کپی کننده می تواند اندازه معامله را با موجودی حساب خود تنظیم کند.

بهره وری

قطعا برای تبدیل شدن به یک تریدر موفق، به پیمودن مسیری طولانی نیاز است. اما همه افراد نمی توانند چند ساعت از شبانه روز را به این امر اختصاص دهند. کپی تریدینگ این اجازه را به افراد می دهد که همزمان با تریدرهای برتر معامله کنند و به سودهای چشمگیری برسند.

شفافیت

در استفاده از کپی تریدینگ یک تابلوی امتیاز وجود دارد که به کمک آن می توانیم تریدرها یا سیگنال دهنده های مختلف را با یکدیگر مقایسه کنیم و عملکرد آن ها را مورد سنجش قرار دهیم. مشاهده برد و باخت تریدرها از این طریق امکان پذیر است و می توان گفت که در این استراتژی شفافیت وجود دارد.

کاهش نیاز به تجربه و دانش

افرادی که قصد انجام کپی تریدینگ را دارند نیاز زیادی به افزایش دانش و تجربه ندارند. تنها کافیست معاملات تریدرهای موفق را تکرار کنند یا دلیل انجام معاملات را بدانند.

معایب کپی تریدینگ چیست ؟

وابستگی به عملکرد سایر تریدرها

وابستگی به عملکرد سایر تریدرها می تواند هم مزیت و هم عیب باشد. شما با کپی کردن معاملات آن ها در سود یا زیان آن ها شریک می شوید. به همین دلیل است که انتخاب تریدرها اهمیت زیادی دارد و می تواند سرنوشت شما را در بازار تعیین کند.

کپی تریدینگ چیست

ریسک های مربوط به بازار

همان طور که می دانید بازارهای مالی از جمله بازار ارز دیجیتال، دارای نوسان است و می توان گفت که نوسان جزو ذات بازار محسوب می شود و می تواند عملکرد تریدرها و شما را تحت تاثیر قرار دهد.

هزینه های اضافی

جالب است بدانید که برخی از سیگنال دهندگان، برای برخورداری شما از حق کپی معاملات خود، درخواست هزینه می کنند و در صورت عدم پرداخت این هزینه، اجازه کپی کردن معاملات آن ها را نخواهید داشت.

معرفی بهترین پلتفرم‌های کپی تریدینگ

  •  eToro: معروف ترین پلتفرم کپی تریدینگ، eToro است که به افراد اجازه می دهد معاملات تریدرهای موفق را کپی کنند.
  •  ZuluTrade: این پلتفرم همانند مورد قبل به کاربران اجازه می دهد تا از دانش و تجربیات تریدرهای موفق استفاده کنند.
  •  NAGA: یک پلتفرم یکپارچه محسوب می شود که علاوه بر کپی معاملات افراد، می تواند اتصال به شبکه های اجتماعی تریدرهای موفق را نیز ایجاد کند.

از دیگر پلتفرم های کپی تریدینگ می توان به Ayondo ، MyDigiTrade و Coinmatics نیز اشاره کرد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *