کیف پول ارز دیجیتال چیست
فهرست مطالب

کیف پول ارز دیجیتال چیست و انواع آن کدام است؟

منظور از کیف پول ارز دیجیتال چیست ؟ از آن جایی که ارز دیجیتال یک دارایی غیر فیزیکی و غیر قابل لمس می باشد کیف پول هایی که برای نگهداری آن وجود دارند نیز به شکل نرم افزاری هستند. البته کیف پول های سخت افزاری نیز در بازار به فروش می رسند اما تمایل اغلب افراد به سمت کیف پول های نرم افزاری است. در این مطلب به شما خواهیم گفت که کیف پول ارز دیجیتال چیست و چگونه می توان بهترین نوع آن را انتخاب کرد؟

کیف پول ارز دیجیتال چیست

کیف پول چیست ؟

اگر بخواهیم بگوییم که کیف پول ارز دیجیتال چیست باید اشاره ای به نرم افزارهایی مانند تراست والت، کوینومی، متاماسک و … کنیم. این نرم افزارها کلیدهای خصوصی و عمومی را ذخیره می کنند و با بلاکچین های مختلف در تعامل هستند. اگر قصد دارید بعد از خرید ارز دیجیتال، آن را طولانی مدت نگهداری کنید بهتر است آن را به کیف پول های شخصی منتقل کنید تا در معرض خطرات احتمالی در صرافی قرار نگیرند. هر فرد می تواند چندین کیف پول داشته باشد و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. بهتر است قبل از آنکه بگوییم کیف پول ارز دیجیتال چیست تعریفی مختصر از ارز دیجیتال داشته باشیم.

خرید ارز دیجیتال بدون کارمزد در صرافی رمز ارز افرا تتر

ارز دیجیتال چیست ؟

ارز دیجیتال نوعی پول غیر فیزیکی و دیجیتالی است که قابل لمس نیست. اگر مطالب قبلی وب سایت ما را در خصوص تفاوت پول الکترونیکی و پول دیجیتالی مطالعه کرده باشید به خوبی می دانید که پول الکترونیکی قابل لمس است. کافیست تا به شعب بانک یا یکی از دستگاه های خودپرداز مراجعه کنیم تا بتوانیم مبلغی از پول الکترونیکی را به شکل فیزیکی در اختیار داشته باشیم. اما پول دیجیتال قابل دریافت و لمس کردن نیست. دسترسی به آن ها از طریق اینترنت امکان پذیر است و با کدهای صفر و یک به وجود آمده اند. در حال حاضر ارزهای دیجیتال کاربرد بسیار زیادی پیدا کرده اند و توانسته اند یک تهدید جدی برای نظام اقتصادی کنونی باشند.

کیف پول ارز دیجیتال چیست

انواع کیف پول ارز دیجیتال

پس از آنکه متوجه شدیم کیف پول ارز دیجیتال چیست نوبت به این می رسد که چند کیف پول معرفی کنیم و ویژگی های هر کدام را مورد ارزیابی قرار دهیم. همان طور که می دانید امن ترین کیف پول ارز دیجیتال، کیف پول سرد یا سخت افزاری است. اما این موضوع به معنای آن نیست که کیف پول های نرم افزار امنیت زیادی ندارند و دارایی دیجیتالی شما را به مخاطره می اندازند. خوشبختانه اغلب معامله گران بازار، با تفاوت کیف پول صرافی و شخصی آشنایی دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به مطلب مربوط در همین وب سایت مراجعه کنید.

کیف پول ارز دیجیتال به زبان ساده یعنی گاوصندوقی برای دارایی شما ! این کیف پول ها به چند دسته نرم افزاری، سخت افزاری و کاغذی طبقه بندی می شوند که هر کدام از آن ها دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشند. فرقی نمی کند که شما از کدام کیف پول استفاده می کنید. زیرا با ورود به هر کدام از آن ها می توانید میزان دقیق دارایی خود را مشاهده کنید. 

همچنین امکان استعلام تمام سوابق تراکنش ها نیز در آن وجود دارد. از دیگر مواردی که در کیف پول ارز دیجیتال ذخیره می شود کلیدهای عمومی و خصوصی می باشند که مربوط به بلاکچین هاست. این کلیدها مانند رمز عبور کارت بانکی است و باید به طور محرمانه آن را در اختیار خودتان داشته باشید و از دسترسی سایر افراد به آن دوری کنید. در ادامه شما را با انواع کیف پول ارز دیجیتال آشنا خواهیم کرد.

کیف پول ها بر اساس ویژگی هایی همچون پشتیبانی از رمز ارزها، رابط کاربری، امنیت، ضوابط، مبادلات درون سیستمی و … به انواع مختلفی دسته بندی می شوند که آن ها را از یکدیگر متمایز می سازد. کیف پول گرم، تحت وب، سرد و کاغذی جزو رایج ترین انواع آن می باشد.

کیف پول ارز دیجیتال trezor

کیف پول trezor بهترین کیف پول ارز دیجیتال می باشد که از نوع سخت افزاری است. این ولت قادر به ذخیره سازی بیش از 500 رمز ارز دارد که می توان به بیت کوین، اتریوم، بیت کوین کش، لایت کوین و … اشاره کرد. اگر بعد از عضویت در صرافی رمز ارز و خرید بیت کوین، خرید تتر و … قصد هولد آن ها را دارید توصیه می کنیم کیف پول trezor را انتخاب کنید و آن را در یک مکان امن نگهداری کنید. هر زمان که نیاز به فروش بیت کوین یا سایر دارایی ها داشتید می توانید دارایی خود را به صرافی منتقل کرده و اقدام به فروش آن کنید. عضویت در صرافی مزایای زیادی به همراه دارد که علاوه بر خرید و فروش ارز دیجیتال، می توانید قیمت روزانه آن ها مانند قیمت تتر را پیگیری کنید.
کیف پول trezor در دو مدل طراحی و عرضه شده که می توان به مدل USB و T اشاره کرد. مدل USB این امکان را به شما می دهد که به دستگاه های لینوکس و ویندوز دسترسی پیدا کنید و مدل T که از نظر قیمت گران تر می باشد مزایایی از جمله مشخصات شفاف تر، امنیت بیشتر، پردازش بهتر و … را دارد. جالب است بدانید که امکان همگام سازی کیف پول trezor به وسیله حساب Dropbox امکان پذیر خواهد بود.

کیف پول ارز دیجیتال ledger

هنگامی که از کیف سخت افزاری صحبت می کنیم اغلب افراد کیف پول لجر در ذهن آن ها تداعی می شود. در سال های گذشته لجر نانو اس به بازار معرفی شد. اما امروزه شاهد ورژن جدید آن یعنی لجر نانو ایکس می باشیم که مزایای بیشتری دارد. از مهم ترین قابلیت های لجر، بهترین کیف پول ارز دیجیتال چیست ؟ این کیف پول هیچ نیازی به اتصال اینترنتی ندارد. به همین دلیل اگر به سرقت رفت یا گم شد امنیت دارایی شما تضمین می شود. میزان ذخیره سازی ارز دیجیتال در این کیف پول بیش از 700 رمز ارز می باشد.

کیف پول Electrum

بعد از معرفی چند کیف پول سخت افزاری، به معرفی چند کیف پول نرم افزاری می پردازیم. Electrum یکی از انواع کیف پول های نرم افزاری می باشد که ممکن یادگیری آن مقداری زمان بر باشد. زیرا از طراحی بصری و رابط کاربری مناسبی برخوردار نیست اما مزایای زیادی به همراه دارد. مزیت Electrum کیف پول ارز دیجیتال چیست ؟ امنیت مهم ترین ویژگی Electrum است. کدهای آن متن باز است و می توانید آن را بر روی دستگاه های اندرویدی نیز نصب کنید.

از دیگر ویژگی های آن، مدیریت هزینه است. این موضوع در حالی است که اغلب کیف پول ها به شما اجازه نمی دهند هزینه های خود را بعد از انتقال معامله به شبکه، کنترل و مدیریت کنید. کیف پول Electrum از اکثر رمز ارزها پشتیبانی می کند و امنیت بالای آن خیال کاربران را راحت کرده است.

کیف پول ارز دیجیتال چیست

کیف پول کوینومی Coinomi

اغلب فعالان بازار سرمایه و هولدرها با کیف پول Coinomi آشنایی کافی دارند. این کیف پول که در دسته ولت های نرم افزاری طبقه بندی می شود ابتدا با نسخه موبایل معرفی شد اما بعد از مدتی نسخه دسکتاپ آن نیز عرضه شد و در مدت زمانی کوتاه توانست به یکی از محبوب ترین کیف پول های ارز دیجیتال تبدیل شود. پشتیبانی آن از رمز ارزها مثال زدنی است و در لیست بهترین ولت ها قرار گرفته است. طراحی آن ساده است و کاربران می توانند به راحتی با آن ارتباط برقرار کنند. پشتیبانی بسیار قوی و مبادلات درون سیستمی دو ویژگی بارز آن است. تمام کلیدهای خصوصی در این ولت به شکل آفلاین ذخیره سازی می شوند.

ولت گرم یا نرم افزاری

کیف پول های نرم جزو نرم افزارهایی محسوب می شوند که امکان نصب بر روی تلفن همراه هوشمند و سیستم رایانه ای را دارند. این کیف پول ها قادرند تمام اطلاعات کاربران را به شکل آنلاین در خود ذخیره کنند. به همین دلیل عاری از سرقت، هک و مخاطرات جانبی نیستند. به همین علت توصیه می کنیم قبل از انتخاب کیف پول، راجع به سازنده آن، سابقه آن و … اطلاعات کافی را کسب کنید.

کیف پول تحت وب

کیف پول هایی که تحت وب کار می کنند از امنیت قابل قبولی برخوردار نیستند. اما از طریق آن می توان به راحتی ارز دیجیتال را به افراد دیگر منتقل کرد. امکان دسترسی به کیف پول ارز دیجیتال چیست ؟ برای دسترسی به کیف پول تحت وب به یک مرورگر اینترنتی نیاز دارید. ارزهای دیجیتال مبادله شده در این بستر، بر روی سرور مرکزی ذخیره می شوند. کیف پول صرافی جزو کیف پول تحت وب طبقه بندی می شود.

کیف پول سرد یا سخت افزاری

کیف پول سرد همان کیف پول سخت افزاری است که از امنیت بسیار زیادی برخوردار می باشد و قادر است اطلاعات کاربران را به صورت آفلاین در خود ذخیره کند. برای ذخیره سازی هیچ نیازی به اینترنت ندارد و این امر دست سارقین و هکرها را کوتاه می کند. تنها در صورتی به اینترنت متصل می شوید که بخواهید ارز دیجیتال را به شخص دیگری منتقل کنید. شکل ظاهری کیف پول سرد همان فلش مموری می باشد و خرید آن ها نیازمند پرداخت هزینه است.

کیف پول کاغذی

منظور از کاغذی بودن کیف پول ارز دیجیتال چیست ؟ این کیف پول ها ارزش بسیار کمی دارند. زیرا کد مخصوص به هر کدام از ارزها بر روی کاغذ چاپ و نگهداری می شود. کلیدهای خصوصی در این روش به سرور متصل نیستند و فرآیند مذکور توسط نرم افزار کنترل می شود. وجود کد QR باعث می شود که ذخیره ارز دیجیتال با این شیوه منسوخ اعلام شود.

کیف پول ارز دیجیتال چیست

نتیجه گیری !

کیف پول‌های ارز دیجیتال نقش مهمی در امنیت و مدیریت دارایی‌های دیجیتالی افراد ایفا می‌کنند. این کیف پول‌ها به عنوان وسیله‌ای برای ذخیره، ارسال و دریافت ارزهای دیجیتالی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در نتیجه، بسیاری از نکات و جوانبی را باید در نظر گرفت تا از امنیت و کارایی کیف پول‌های ارز دیجیتال اطمینان حاصل شود.

4.9/5 - (28 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *