تاثیر اثر شبکه ای بر ارز دیجیتال
فهرست مطالب

اثر شبکه ای و تاثیر آن بر ارز دیجیتال

در این مطلب قصد داریم به زبان ساده بگوییم که اثر شبکه ای چیست و تاثیر آن بر ارز دیجیتال چیست؟ اثر شبکه ای به این معناست که هر چقدر تعداد کاربران یک شبکه، محصول و … بیشتر باشند ارزش آن افزایش پیدا می کند و بالعکس! هنگامی که شما به عنوان تریدر یا هولدر با مهم ترین اصطلاحات ارز دیجیتال آشنا باشید قطعا تصمیم گیری های بهتری در سرمایه گذاری خواهید گرفت.

اثر شبکه ای چیست و تاثیر آن بر ارز دیجیتال

اثر شبکه ای چیست؟

اثر شبکه ای به زبان ساده یعنی با افزایش تعداد کاربران یک شبکه یا محصول، ارزش آن افزایش پیدا می کند و قابل اعتمادتر می شود. نمونه های مختلفی از تاثیر شبکه ای وجود دارد که می توان به شبکه های اجتماعی اینستاگرام، فیسبوک، اورکات و … اشاره کرد. به طور مثال شبکه اجتماعی اورکات در سال 2004 عرضه شد و قدمت بیشتری نسبت به اینستاگرام و فیسبوک داشت اما نتوانست به موفقیت زیادی برسد و به تدریج فراموش شد. یکی از عوامل شکست این پروژه، کم بودن تعداد کاربران آن بود. در واقع می توان گفت که تاثیر شبکه ای علاوه بر تاثیرات مثبت، تاثیرات منفی نیز دارد.

اثر یا تاثیر شبکه ای، یک مفهوم اقتصادی است و می تواند باعث ایجاد انگیزه در کاربران جدید برای پیوستن به یک شبکه باشد. اگر بخواهیم مثال ملموس تری برای شما بزنیم باید به سراغ فناوری تلفن برویم. قطعا استفاده از تلفن زمانی رونق گرفت که افراد زیادی به آن پیوستند. در غیر این صورت هیچ ارزشی نداشت و به سرعت کارآیی خود را از دست می داد.

اثر شبکه ای چیست و تاثیر آن بر ارز دیجیتال چگونه است؟ تاثیر شبکه ای در تمام پروژه ها و موضوعات از جمله ارز دیجیتال قابل مشاهده است. قطعا هدف نهایی از خلق ارزهای دیجیتال و بلاک چین ها، یکپارچه سازی جامعه بشری است و برای رسیدن به این هدف، به پذیرش گسترده کاربران نیاز دارند. هر چقدر تعداد کاربران افزایش پیدا کند اثرات مثبت تری برای شبکه و بلاکچین دارد.

انواع اثر شبکه‌ ای

  • مستقیم: تاثیر شبکه ای مستقیم همان مفهومی است که تا اینجا راجع به آن صحبت کردیم. یعنی حالتی که با افزایش کاربران، ارزش شبکه بالا می رود و نمونه بارز آن هم فناوری و تکنولوژی تلفن است.
  • غیرمستقیم: تاثیر شبکه ای غیر مستقیم مفهوم پیچیده تری دارد و به معنای آن است که افزایش کاربران از یک گروه خاص، باعث افزایش ارزش شبکه برای کاربران گروه دیگر می شود. برای درک بهتر این مفهوم باید از ” اسنپ” نام ببریم و یک مثال برای شما بزنیم. زمانی که تعداد مسافران در این سرویس افزایش پیدا می کند علاوه بر افزایش ارزش شبکه، بر روی رانندگان این سرویس نیز تاثیر مثبتی می گذارد. در واقع بسیاری از مواقع، تاثیر شبکه ای غیرمستقیم، یک تاثیر دو طرفه است.
برای یک سرمایه گذاری مناسب در رمز ارزها از ما تتر بخرید

اثر شبکه ‌ای و ارزهای دیجیتال

پس از آنکه با این اصطلاح و مفهوم مهم آشنا شدیم و مصادیق آن را در زندگی خود مشاهده کردیم نوبت به این می رسد که بگوییم اثر شبکه ای چیست و تاثیر آن بر ارز دیجیتال چه می باشد؟ قطعا مفاهیم این چنینی، از اهمیت بالایی در حوزه ارزهای دیجیتال و بلاکچین برخوردار هستند. بیت کوین را مدنظر قرار دهید. این ارز دیجیتال خصوصیات مطلوب بی شماری دارد اما از تاثیر شبکه ای بسیار قدرتمندی هم برخوردار است. ماینرهایی که در شبکه بیت کوین وجود دارند از امنیت آن پشتیبانی می کنند و نقدینگی زیادی برای تداوم عملکرد آن ها وجود دارد. اکنون تصور کنید که یک شبکه دیگری راه اندازی شده که هدف آن دقیقا مشابه بیت کوین است و ماینرهایی که در آن فعالیت کنند پاداش بسیار بیشتری دریافت خواهند کرد. اما نقدینگی آن به قدری بالا نیست که کاربران در زمان دلخواه بتوانند پاداش های خود را نقد کنند یا بتوانند از شبکه خارج شوند. در این شرایط چه اتفاقی می افتد؟ کاربران دو انتخاب پیش روی خود دارند. نخست آنکه فعالیت خود را ادامه دهند و امیدوار باشند که در آینده وضعیت بهبود پیدا می کند و یا اینکه به استخراج بیت کوین ادامه دهند. قطعا بسیاری از آن ها ترجیح می دهند استخراج بیت کوین را ادامه دهند. زیرا به دلیل بالا بودن تعداد شرکت کنندگان در شبکه، اعتماد بیشتری به آن دارند و آن را امن تر می دانند. اثر شبکه ای در ارز دیجیتال به این  معناست. حتی اگر گزینه بهتری از نظر فناوری وجود داشته باشد و پاداش بیشتری بپردازد لزوما مهاجرت از بیت کوین به آن منطقی نیست. تاثیر اثر شبکه ای بر ارز دیجیتال

اثر شبکه‌ای (Network Effect) چیست؟

در حال حاضر به خوبی می دانیم که اثر شبکه ای چیست و تاثیر آن بر ارز دیجیتال چگونه است. همچنین باید به این موضوع اشاره کنیم که تاثیر شبکه ای در طراحی بلاکچین ها بسیار مهم است. طراحی باید به نحوی باشد که هر کدام از کاربران جدید، ارزشی را به شبکه اضافه کنند. به طور مثال اگر هر کاربر جدیدی که به شبکه افزوده می شود باعث افزایش ترافیک و کاهش مقیاس پذیری آن شود و سرعت انجام تراکنش ها را کم کند به این معناست که بلاکچین دچار تاثیر شبکه ای منفی شده است. هنگامی که بلاکچین ها از ارزش شبکه ای منفی اجتناب کنند، خیلی راحت تر به مقیاس پذیری دست پیدا خواهند کرد. تاثیر شبکه ای در بخش های مختلف اقتصاد، صنعت و … وجود دارد و نمی توان آن را به تکنولوژی محدود کرد. طبق مطالعاتی که انجام شده نشان می دهد مکانسیم هایی که با تاثیر شبکه ای مرتبط هستند می توانند برای توسعه دهندگان بلاکچینی و غیر بلاکچینی سودمند باشد و مقیاس پذیری و رشد کسب و کار را تحقق ببخشند.
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *