ارزش ذاتی ارزهای دیجیتال
فهرست مطالب

ارزش ذاتی ارزهای دیجیتال

منظور از ارزش ذاتی ارزهای دیجیتال چیست و چرا سرمایه گذاران یا هولدرها باید به این موضوع کاملا آگاه باشند؟ در این مطلب قرار است شما را با ارزش ذاتی و تفاوت آن با ارزش جاری آشنا کنیم و بگوییم که ارزش ذاتی ارزهای دیجیتال چگونه تخمین زده می شود؟  همچنین به بررسی برخی از نکات سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال نیز اشاره خواهیم کرد. ارزش ذاتی ارزهای دیجیتال

منظور از ارزش ذاتی چیست؟

ارزش ذاتی ارزهای دیجیتال جزو مفاهیم بنیادی در این حوزه به شمار می رود که تمام سرمایه گذاران و هولدرها باید با آن آشنا باشند. ارزش ذاتی در نقطه مقابل ارزش جاری قرار می گیرد. هنگامی که ارزش جاری کمتر از ارزش ذاتی باشد بهترین زمان برای خرید است و هنگامی که ارزش جاری از ارزش ذاتی بیشتر شود بهترین زمان برای فروش ارز دیجیتال می باشد. ارزش ذاتی ارزهای دیجیتال یا Intrinsic Value به منظور برآورد ارزش رمز ارز مورد استفاده قرار می گیرد و سرمایه گذاران اقدام به بررسی ویژگی ها، عوامل، شرایط، خصوصیات و … می کنند. معمولا ارزش ذاتی با ارزش بازاری یکسان نیست و سرمایه گذارانی که معاملات خود را بر اساس تحلیل بنیادی یا فاندامنتال انجام می دهند با استفاده از تفاوت ارزش ذاتی و ارزش بازار (جاری) اقدام به خرید و فروش رمز ارزها می کنند.

عوامل تعیین کننده ارزش ذاتی رمزارزها

ارزش ذاتی رمز ارزها به تمام جنبه های ملموس و غیر ملموس بستگی دارد. به همین دلیل برای تخمین این موضوع باید عوامل مرتبط را مورد بررسی قرار دهیم. به طور مثال باید سوالات زیر را درباره رمز ارز مورد نظر بپرسیم:
  • جامعه هدف رمز ارز مورد نظر تا چه حد گسترده است و پتانسیل بازار آن چقدر می باشد؟
  • هدف از ساخت رمز ارز چه بوده و آیا کاربردی است یا خیر؟
  • آیا تیم اجرایی و توسعه دهنده رمز ارز، تجارب موفقیت آمیزی در سایر پروژه ها داشته اند؟
  • آیا منابع مالی برای حمایت از پروژه و توسعه آن وجود دارد؟
  • چه مکانیزمی برای درآمدزایی درون شبکه وجود دارد؟
  • شرکای اجرایی پروژه چه افرادی هستند و آیا از اعتبار مناسبی برخوردار هستند یا خیر؟
تمام سوالات فوق در حیطه تحلیل فاندامنتال یا بنیادی قرار می گیرند و با پاسخ به هر کدام از این سوالات می توان به ارزش ذاتی ارزهای دیجیتال پی برد. ارزش ذاتی ارزهای دیجیتال

با چه روشی می توان ارزش ذاتی ارزهای دیجیتال را محاسبه کرد؟

سریع ترین روشی که بدین منظور وجود دارد، بررسی نمودار قیمت در برابر زمان می باشد. در این شیوه می توان افزایش یا کاهش قیمت هایی که از طریق عوامل غیرعادی ایجاد شده اند را در نظر گرفت. یکی از عوامل غیر عادی، احساسات می باشد. در بسیاری از مواقع معامله گران با شنیدن یک خبر مثبت یا منفی، اقدام به خرید یا فروش دارایی خود می کنند که باعث تغییر در نمودار قیمتی می شود. این نمودار می تواند ارزش ذاتی رمز ارزها را در بلندمدت محاسبه کند و هر چقدر سابقه فعالیت ارز دیجیتال طولانی تر باشد، این روش از اطمینان بیشتری برخوردار خواهد بود. برای استفاده از نمودار قیمت در برابر زمان به هیچ نرم افزار تخصصی و تحلیل های پیچیده نیاز نداریم. معمولا این نمودار در صرافی رمز ارز قابل دسترس می باشد و یا می توانید از مرجعی به نام تریدینگ ویو کمک بگیرید.

نکات کلیدی برای محاسبه ارز ذاتی ارز دیجیتال

اگر می خواهید در هنگام محاسبه ارز ذاتی رمز ارزها، با مشکلی مواجه نشوید و بتوانید ارزش واقعی آن را تخمین بزنید باید به نکات مهمی توجه کنید. این نکات در ادامه ذکر شده اند:
  • اگر جزو معامله گرانی هستید که تمایل به خرید ارزش دیجیتال بر اساس ارز ذاتی و فاندامنتال هستید پیشنهاد می کنیم درگیر تحقیق ها و بررسی های وسواس گونه نشوید. زیرا اگر بخواهید اقدام به گردآوری حجم زیادی از اطلاعات کنید، تمرکز از شما گرفته می شود و نمی توانید بر روی هدف اصلی خود که همان سرمایه گذاری های پرسود می باشد، متمرکز شوید.
  • یکی دیگر از نکات مهمی که باید مدنظر قرار دهید این است که 90% از بازار کریپتو، بر اساس تفکرات عقلانی ایجاد شده است. بر همین دلیل اغلب معامله گران صرفا به کسب سود فکر می کنند و هیچ توجهی به ارزش پروژه ها یا رمرز ارزهای مورد نظر ندارند. قطعا این موضوع می تواند ریسک سرمایه گذاری را افزایش دهد.
  • توجه داشته باشید که به برای تخمین ارزش ذاتی ارزهای دیجیتال باید به عوامل نامحسوس که همان عوامل احساسی و عاطفی هستند نیز توجه داشته باشید. زیرا این عوامل تاثیرگذار هستند. مفاهیمی مانند فاد (ترس) و فومو (ترس از دست دادن موقعیت و جاماندگی از بازار) جزو این عوامل به شمار می آیند.
ارزش ذاتی ارزهای دیجیتال
برای یک سرمایه گذاری مناسب در رمز ارزها از ما تتر بخرید

نتیجه گیری:

به طور کلی معامله گران بازار ارز دیجیتال بر اساس دو نوع تحلیل، اقدام به معامله می کنند که شامل تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال می باشد. در تحلیل تکنیکال به نوسانات قیمتی توجه می شود و معمولا دقت زیادی به ارزش ذاتی رمز ارزها نمی شود. اما در تحلیل فاندامنتال، ارز ذاتی ارزهای دیجیتال اهمیت زیادی دارند. زیرا کسانی که معاملات خود را بر اساس تحلیل فاندامنتال انجام می دهند جزو هولدرها هستند.

اگر هولدرها نسبت به ارز ذاتی رمز ارزها بی توجه باشند قطعا ارزش دارایی آن ها در طول زمان کاهش پیدا می کند و ریسک معاملات آن ها بالا می رود. بهتر است قبل از ورود قاطعانه به بازار، استراتژی خود را انتخاب کنید و سپس خرید و فروش بیت کوین یا سایر رمز ارزها را بر همان اساس انجام دهید. در بسیاری از مواقع کمبود دانش و تجربه، عامل اصلی در ضررهای مالی می باشد و باعث می شود که معامله گران بعد از مدتی، سرخورده شوند و برای همیشه از بازار خارج شوند.

4/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *