بازار خرسی و بازار گاوی در ارز دیجیتال
فهرست مطالب

بازار خرسی و بازار گاوی در ارز دیجیتال

اگر بخواهیم به زبان ساده بازار خرسی و بازار گاوی در ارز دیجیتال را شرح دهیم باید بگوییم که منظور از بازار خرسی، نزولی بودن و منظور از بازار گاوی، صعودی بودن قیمت رمز ارزها می باشد. این اصطلاحات از وال استریت نشات گرفته و معروف ترین استدلالی که راجع به این واژگان وجود دارد این است که گاوها در هنگام حمله، شاخ های خود را به سمت بالا حرکت می دهند و خرس ها خود را بر روی طعمه می اندازند. به همین دلیل در شرایط صعودی یا نزولی بودن بازار از این اصطلاحات استفاده می شود.

توضیح بازار خرسی و بازار گاوی در ارز دیجیتال

منظور از بازار خرسی و بازار گاوی چیست؟

تمام تریدرها و هولدرها باید با مفهوم بازار خرسی و بازار گاوی در ارز دیجیتال آشنا باشند. اغلب آن ها تصور می کنند که درک اصطلاحات ارز دیجیتال امری بسیار دشوار است. در حالی که درک و فهم بسیاری از این واژگان ساده می باشد. بازار گاوی یا Bullish به معنای بازار صعودی و بازار خرسی یا Bearish به معنای بازار نزولی می باشد. اما چه پارامتری، وضعیت نزولی یا صعودی را تعیین می کند؟ هنگامی که قیمت بیشتر از 20% افزایش یا کاهش پیدا کند این اصطلاحات را بکار می بریم.

معمولا روند خرسی وضعیت نامناسبی برای سرمایه گذاری می باشد. زیرا به دلیل نزول قیمت ها، بسیاری از شرکت ها، سهام ها و رمز ارزها ارزش خود را از دست داده و شاهد نوسانات قیمتی زیادی خواهیم بود. از آنجایی که تشخیص دقیق کف قیمتی امری دشوار تلقی می شود، سرمایه گذاران حرفه ای سرمایه شان را از بازار خارج می کنند تا بعد از معکوس شدن روند، مجددا وارد معامله شوند.

اما روند گاوی از شرایط اقتصادی مناسب تری برخوردار است. زیرا بازار تحت تاثیر شدید سرمایه گذاران است. این بازار با افزایش قیمت شناخته می شود و ارزش سهام ها، شرکت ها و رمز ارزها افزایش پیدا می کند. سرمایه گذاران در چنین شرایطی امیدوار هستند که روند گاوی، در بلندمدت ادامه داشته باشد. درک این اصطلاحات نشان می دهد که سرمایه گذاران چه احساسی درباره بازار دارند و چگونه روندهای اقتصادی را دنبال می کنند.

برای یک سرمایه گذاری مناسب در رمز ارزها از ما تتر بخرید

واکنش گاوها و خرس ها نسبت به روند بازار

برای توضیح بیشتر و درک بهتر بازار خرسی و بازار گاوی در ارز دیجیتال به این موضوع توجه کنید. به افرادی که با خوش بینی خود باعث افزایش قیمت و ایجاد روند صعودی می شوند گاو گفته می شود. همچنین به افرادی که با بدبینی گمان می کنند سرمایه آن ها در حال افت ارزش می باشد و دست به فروش آن می زنند خرس گفته می شود. معمولا سرمایه گذاران در روند خرسی، دارایی هایی ریسکی خود را می فروشند و از بازار خروج می کنند. زیرا در این شرایط احتمال از دست دادن پول افزایش پیدا می کند. در واقع پوزیشن سرمایه گذاران در روند خرسی Short (فروش) است و ترجیح می دهند به سراغ دارایی مطمئن تر و امن تری برای سرمایه گذاری بروند. تریدرهای حرفه ای یا گاوها تلاش می کنند زمانی که قیمت ها به کمترین حد خود رسید وارد بازار شوند و بعد از افزایش قیمت اقدام به فروش دارایی های خود از طریق صرافی رمز ارز کنند. اما خرس ها افرادی هستند که همزمان با بالا بودن قیمت وارد بازار می شوند و هنگامی که قیمت ها کاهش پیدا کرد از بازار خارج می شوند. بازار خرسی و بازار گاوی در ارز دیجیتال چیست

ویژگی های روند گاوی و روند خرسی

اکنون که با مفهوم بازار خرسی و بازار گاوی در ارز دیجیتال آشنا شدیم نوبت به این می رسد که ویژگی های هر کدام از این بازارها را شرح دهیم:

عرضه و تقاضا

  • روند گاوی: در روند گاوی میزان عرضه کم و میزان تقاضا بالاست. به این معنا که مقدار کمی از تریدرها اقدام به فروش دارایی خود می کنند اما تعداد زیادی از سرمایه گذاران به دنبال خرید هستند. این وضعیت باعث افزایش قیمت رمز ارزها می شود و کمک می کند تا سرمایه گذاران برای بدست آوردن توکن های عرضه شده به رقابت با یکدیگر بپردازند.
  • روند خرسی: روند خرسی نقطه مقابل روند گاوی می باشد. بسیاری از تریدرها به دنبال فروش دارایی خود هستند اما تقاضا برای خرید آن ها کم است. در این شرایط شاهد کاهش قیمت توکن ها هستیم.

روانشناسی سرمایه‌گذاری

  • بازار تحت تاثیر مستقیم رفتار تریدرهاست. شناخت رفتارها و احساسات آن ها می تواند به شما کمک کند تا تصمیم بهتری بگیرید. به طور مثال در بازار خرسی احساسات منفی بر بازار حاکم است. به همین دلیل سرمایه گذاران پول خود را خارج می کنند تا زمانی که سیگنال مثبت از بازار دریافت کنند و مجددا وارد معامله شوند. فروش حجم عظیمی از دارایی ها توسط خرس ها، باعث کاهش قیمت ارز دیجیتال می شود. اما در روند گاوی، سرمایه گذاران سرمایه خود را وارد می کنند و همین امر باعث افزایش قیمت ها می شود. این موضوع را می توان در خصوص خرید و فروش بیت کوین توسط گاوها و خرس ها مشاهده کرد.

تغییر در فعالیت اقتصادی

  • روند گاوی: روند گاوی با یک اقتصادی قوی تر مرتبط است. به همین دلیل سرمایه گذاران تمایل بیشتری برای سرمایه گذاری در آن دارند. این موضوع بر میزان سودآوری آن ها تاثیر زیادی دارد.
  • روند خرسی: از آنجایی که روند خرسی با یک اقتصادی ضعیف مرتبط می باشد، اغلب پروژه ها قادر به سودسازی نیستند و مشتریان اعتماد کافی به آن ها ندارند. بر همین اساس سودآوری سرمایه گذاران کاهش پیدا می کند و روند بازار ضعیف تر می شود.
بازار خرسی و بازار گاوی در ارز دیجیتال

نحوه تشخیص روند بازار

تشخیص بازار خرسی و بازار گاوی در ارز دیجیتال بر اساس عملکرد بلندمدت آن می باشد. البته در برخی از مواقع ممکن است بازار در یک دوره ثبات قرار بگیرد از جهت خاصی برخوردار نباشد. این وضعیت بی روند یا Range شناخته می شود. در این حالت برخی حرکات نزولی یا صعودی اتفاق می افتد که منجر به گیج شدن تریدرها و سرمایه گذاران می شود. اما اگر بتوانیم بازار را به طور بلندمدت مورد بررسی قرار دهیم یا روند را در تایم فریم های مختلف ( بازه های زمانی ) گوناگون ارزیابی کنیم بهتر می توانید روند را تشخیص دهیم. اندیکاتورهای مختلف مانند ابرهای ایچیموکو، میانگین متحرک (MA) ، ADX ، باندهای بولینگر و پارابولیک SIR از متداول ترین ابزارهایی هستند که در تشخیص بازار خرسی و بازار گاوی در ارز دیجیتال به ما کمک می کنند.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *