تحلیل تکنیکال چیست
فهرست مطالب

تحلیل تکنیکال چیست؟

تحلیل تکنیکال چیست و چه نقشی در پیش بینی وضعیت بازار دارد؟ تمام افرادی که در بازار کرپیتو فعالیت می کنند به دو دسته هولدر و تریدر تقسیم بندی می شوند. تحلیل تکنیکال ابزار مورد نیاز تریدرها محسوب می شود که به کمک آن می توانند نمودارهای قیمتی را آنالیز کنند و سطوح مقاومتی و حمایتی را برای ورود به یک رمز ارز تشخیص دهند. در این مطلب علاوه بر آنکه خواهیم گفت تحلیل تکنیکال چیست به بررسی سایر جوانب آن نیز اشاره خواهیم کرد.

تحلیل تکنیکال
 

تحلیل تکنیکال به زبان ساده

تحلیل تکنیکال چیست ؟ تحلیل تکنیکال به زبان ساده یعنی آنالیز نمودارهای قیمتی به منظور بررسی رفتار آینده بازار ! در واقع افرادی که از تحلیل تکنیکال استفاده می کنند، قادرند حرکات قیمتی قبل را ارزیابی کنند و از آن برای تخمین رفتارهای آینده کمک بگیرند. هنگامی که تریدرها بر روی نمودارها و داده ها متمرکز می شوند، میزان احتمالی سود و زیان را برآورد می کنند و به خوبی می دانند که در کدام نقطه وارد و در کدام نقطه از معامله خارج شوند. در حال حاضر دسترسی به نمودارهای تکنیکالی از طریق صرافی رمز ارز، سایت تریدینگ ویو و سایر وب سایت های تحلیلی امکان پذیر می باشد.

تاریخچه تحلیل تکنیکال چیست؟

اگر بخواهیم اشاره ای به تاریخچه تحلیل تکنیکال ” یکی از انواع تحلیل در بازار ارز دیجیتال ” داشته باشیم باید به 300 سال قبل برگردیم. شکل گیری ابتدایی این تحلیل در قرن 17 میلادی و توسط فردی نام جوزف وگا، در آمستردام هلند بود. بعد از او شاهد استفاده از تحلیل تکنیکال در قرن 18 میلادی در کشور ژاپن بودیم. فردی به نام مونه هیسا، تحلیل کندلی یا شمعی را رواج داد.

هنگامی که این کندل ابداع شد ژاپنی ها برای بررسی و ثبت میزان سرمایه و تغییرات قیمت کالاهایی همچون برنج از آن استفاده می کردند. اما کاربرد آن محدود به بازار برنج نماند و به دلیل ماندگاری بالا در ذهن تریدرها، در سایر بازارهای مالی از جمله ارز دیجیتال مورد استفاده قرار گرفت. اکنون معامله گران برای خرید و فروش بیت کوین، خرید تتر و سایر ارزهای دیجیتال از این تکنیک استفاده می کنند.

برای یک سرمایه گذاری مناسب در رمز ارزها از ما تتر بخرید

کاربرد تحلیل تکنیکال

اکنون که به خوبی می دانیم تحلیل تکنیکال چیست و چه تاریخچه ای دارد باید اشاره ای کوتاه به کاربرد آن داشته باشیم و سپس به سراغ بررسی سایر زوایای آن از جمله معرفی بهترین اندیکاتورها برای معامله گری برویم.

  • پیش بینی قیمت رمرز ارزها در کوتاه مدت و بلند مدت
  • درک بهتر و بیشتر از جهت روندها
  • پیدا کردن سطوح حمایتی و مقاومتی و معکوس شدن روندها
  • شناسایی الگوهای قیمتی
  • کسب سود از تغییر قیمت ها
  • توسعه استراتژی هایی به منظور محافظت از سرمایه

تفاوت تحلیل تکنیکال با فاندامنتال

  • تحلیل تکنیکال: این تحلیل بر پایه الگوها، تاریخچه قیمت ها و نمودارها انجام می شود. در واقع تحلیل تکنیکال بر این اصل استوار است نمودارها و گراف ها نشان دهنده روندهای مشخصی هستند و به کمک آن ها می توانیم تصمیمات بهتری برای معاملات کوتاه مدت خود بگیریم. همچنین زمان ورود و خروج از یک معامله به طور تقریبا دقیق، تعیین می شود.
  • تحلیل فاندامنتال: هنگامی که بخواهیم به ارزش ذاتی ارزهای دیجیتال پی ببریم به سراغ تحلیل فاندامنتال می رویم. این تحلیل وابستگی زیادی به عوامل مالی، تکنولوژیکی، اقتصادی، هدف پروژه، تیم توسعه دهنده، وایت پیپر و … دارد. این تحلیل برای افرادی مناسب است که به دنبال سرمایه گذاری های بلند مدت هستند و اصطلاحا هولدر می باشند.

اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال

اجزای اصلی تحلیل تکنیکال چیست؟

نمودارهای قیمتی

منظور از نمودارهای قیمتی در تحلیل تکنیکال چیست ؟ این نمودار تغییرات قیمتی را در طول زمان نشان می دهد و از طریق آن می توان روند بازار را شناسایی کرد. نمودارهای زیر به عنوان نمودارهای قیمتی شناخته می شوند:

  • Line Charts: در این نمودار که به نام خطی شناخته می شود نقاطی با خط به یکدیگر متصل می شوند و تغییرات قیمتی را در طول زمان نشان می دهند. مشاهد تغییرات قیمتی در بازه های زمانی مختلف وجود دارد.
  • Candlestick Charts: این نمودار که به نام نمودار شمعی شناخته می شود اطلاعات بیشتری نسبت به نوع قبل در اختیار ما قرار می دهد. هر کدام از شمع ها اطلاعاتی نظیر باز، زیاد، کم و بسته شدن قیمت را در بازه های زمانی مختلف نشان می دهد.
  • Bar Charts: این نمودار به عنوان نمودار میله ای شناخته می شود که برای هر کدام از بازه های زمانی، یک میله نمایش می دهد. اطلاعاتی همچون باز، زیاد، کم و بسته شدن قیمت ها نمایش داده می شود. هر کدام از میله ها از یک خط افقی بالا و پایین تشکیل شده که بیانگر محدوده تغییر قیمت در همان بازه زمانی می باشد.

الگوهای قیمتی

منظور از الگوهای قیمتی همان الگوهای خاصی است که به طور تکراری و با تغییرات مشابه در نمودارها ظاهر می شوند. این الگوها کمک زیادی به تریدرها می کنند. زیرا تریدرها می توانند نقاط ورودی و خروجی را شناسایی کنند و تصمیمات بهتری در معاملات خود بگیرند. انواع الگوهای قیمتی در تحلیل تکنیکال چیست ؟ الگوهای ادامه دهنده و الگوهای برگشتی!

تحلیل تکنیکال چیست

اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال

اندیکاتورها نوعی شاخص هستند که اطلاعات ویژه ای را به تریدرها منتقل می کنند. این اطلاعات شامل وضعیت بازار، موقعیت های دارای پتانسیل، نقاط قوت و ضعف می باشند. پرکاربردترین اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال شامل RSI ، MACD و Bollinger Bands می باشد که در ادامه به معرفی و بررسی هر کدام خواهیم پرداخت.

  • RSI: این اندیکاتور به عنوان شاخص قدرت نسبی شناخته می شود و نشان دهنده وضعیت خرید، فروش یا اشباع رمز ارز می باشد.
  • MACD: این اندیکاتور شاخص انحراف میانگین متحرک است و کمک می کند تا تغییرات روند را تشخیص دهیم و به اختلاف میانگین های متحرک پی ببریم.
  • Bollinger Bands: این اندیکاتور شاخص محدوده قیمتی انتظاری را اعلام می کند و تعیین کننده تغییرات غیرطبیعی است.

اگر قصد دارید دارید در بازار ارز دیجیتال فعالیت کنید، یادگیری تحلیل تکنیکال به عنوان نخستین قدم درنظر گرفته می شود. ما در این مطلب تلاش کردیم تا پاسخ جامع و کاملی به سوال ” تحلیل تکنیکال چیست ؟ ” بدهیم و آن را از جوانب مختلف مورد ارزیابی قرار دهیم. اما قطعا تجربه، مهارت و یادگیری کمک زیادی به شما می کند تا از این بازار پرفراز و نشیب کسب سود کنید و از فعالیت در آن لذت ببرید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *