تفاوت لایت کوین و بیت کوین در چیست؟
فهرست مطالب

تفاوت لایت کوین و بیت کوین در چیست؟

تفاوت لایت کوین و بیت کوین در سرعت پردازش تراکنش، الگوریتم هش، توزیع و …. می باشد. لایت کوین و بیت کوین هر دو جزو رمرز ارزها محسوب می شوند که علی رغم تمام شباهت هایی که با یکدیگر دارند، تفاوت هایی نیز متوجه آن هاست. در این مطلب ابتدا هر کدام را تعریف می کنیم و سپس بررسی تفاوت های آن ها می رویم. قطعا شناخت تفاوت لایت کوین و بیت کوین به شما کمک می کند تا گزینه بهتری برای سرمایه گذاری را انتخاب کنید.

فرق لایت کوین و بیت کوین

بیت کوین چیست؟

برای آنکه به درک بهتری از تفاوت لایت کوین و بیت کوین برسید ابتدا باید این دو رمز ارز را به طور جداگانه تعریف کنیم و اشاره ای به ساختار آن ها داشته باشیم. نام بیت کوین به قدری مشهور است که اغلب افرادی که در دنیای ارز دیجیتال فعالیت نمی کنند نیز آن را شنیده اند. بیت کوین با نام اختصاری BTC نخستین ارز دیجیتال محسوب می شود که در سال 2009 عرضه شد.

طبق تحقیقاتی که انجام شده خالق بیت کوین فردی ناشناس است اما بخش عمده ای از فعالان بازار فردی به نام ساتوشی ناکاموتو را به عنوان خالق آن می شناسند. بعد از راه اندازی پروژه بیت کوین، آلت کوین های زیادی وارد بازار شدند. در واقع هر رمز ارزی به جز بیت کوین، آلت کوین نامیده می شود. در حال حاضر این رمز ارز محبوب گزینه ای برای پرداخت، خرید و فروش، سرمایه گذاری و … محسوب می شود. خرید بیت کوین تا کنون توانسته بسیاری از افراد را ثروتمند کند.

لایت کوین چیست؟

مهم ترین دلیل خلق لایت کوین چیست؟ لایت کوین با نام اختصاری LTC برای نخستین بار در سال 2011 توسط فردی به نام چارلی لی که مهندس سابق گوگل بود راه اندازی شد. لایت کوین نخستین آلت کوینی بود که نسبت به بیت کوین از کارمزد کمتر و سرعت تراکنش بالاتری برخوردار بود. در واقع لایت کوین، فورک بیت کوین محسوب می شود که هدف از راه اندازی آن، رفع مشکلات شبکه بیت کوین بود. به طور مثال سرعت پردازش تراکنش های لایت کوین در هر ثانیه 54 تراکنش است. اما این عدد در شبکه بیت کوین تنها به 5 تراکنش می رسد. این موضوع به سادگی نشان دهنده برتر بودن لایت کوین برای تراکنش های روزمره می باشد.

برای یک سرمایه گذاری مناسب در رمز ارزها از ما بیت کوین بخرید

تفاوت لایت کوین و بیت کوین

تفاوت لایت کوین و بیت کوین در چیست؟

الگوریتم هش

الگوریتم هش در لایت کوین Scrypt و در بیت کوین SHA-256 می باشد. الگوریتم لایت کویت به الگوریتم بیت کوین عملکرد سریع تر و بهتری دارد. به همین دلیل است که لایت کوین برای کاربردهای روزمره انتخاب مناسب تری محسوب می شود.

ظرفیت بازار سرمایه

دیگر تفاوت لایت کوین و بیت کوین در ظرفیت بازار سرمایه می باشد. مزارعی که برای استخراج بیت کوین در جهان وجود دارد بسیار بزرگ و گسترده هستند. به همین دلیل می توان گفت که محبوبیت و ارزش بیت کوین بیشتر است. همچنین افزایش تقاضا برای خرید بیت کوین نسبت به لایت کوین موجب شده تا نرخ مبادله آن به دلار افزایش چشمگیری پیدا کند. اما این موارد در خصوص رمز ارز لایت کوین وجود ندارد و ظرفیت کمتری از بازار را به خود اختصاص داده است. توجه داشته باشید که امکان خرید هر دو از طریق صرافی رمز ارز وجود دارد.

توزیع

بیت کوین تنها 21 میلیون کوین و لایت کوین 84 میلیون کوین عرضه می کند. این موضوع یک نقطه قوت برای لایت کوین است. زیرا قادر به تولید کوین های بیشتری است. اما اگر بخواهیم این ماجرا را از منظر دیگری مورد بررسی قرار دهیم باید بگوییم که محدودیت در تولید کوین، باعث افزایش تقاضا از سوی بازار شده و در نهایت قیمت بیت کوین را افزایش داده است.

سرعت پردازش تراکنش

انجام تراکنش ها در هر دو شبکه، به طور لحظه ای انجام می شود. تفاوتی که میان بیت کوین و لایت کوین وجود دارد این است که سرعت انجام تراکنش ها و تایید آن ها در لایت کوین بیشتر است و دقیقا لایت کوین نیز با همین هدف راه اندازی شد تا بتواند سرعت پایین و کارمزد بالای شبکه بیت کوین را پوشش دهد.

لایت کوین چیست

شباهت بیت کوین و لایت کوین در چیست؟

پس از آنکه با تفاوت لایت کوین و بیت کوین آشنا شدیم بهتر است که اشاره ای هر چند مختصر به شباهت های این دو رمز ارز محبوب نیز داشته باشیم.

  • انتقال و پرداخت هر دو رمز ارز هیچ محدودیتی ندارد و شما می توانید به راحتی آن ها را به هر نقطه جهان ارسال کنید.
  • شبکه بیت کوین و لایت کوین از امنیت بسیار بالایی برخوردار هستند و به خوبی از اطلاعات محرمانه کاربران خود در برابر حملات سایبری، هک و … محافظت می کنند.
  • تایید تراکنش ها در هر دو شبکه با سرعت خوبی انجام می شود. اما همانطور که اشاره کردیم سرعت انجام و تایید این تراکنش ها در شبکه لایت کوین مقداری سریع تر است.
  • طراحی هر دو شبکه از نوع غیرمتمرکز است و از سوی هیچ نهاد، دولت، قانون و بانکی تحت کنترل قرار نمی گیرد.
  • برای انتقال، سرمایه گذاری و ذخیره هر دو رمز ارز می توانید از کیف پول های مشترک استفاده کنید. کیف پول هایی مانند متاماسک، تراست والت، کوینومی، لجر نانو ایکس و … جزو بهترین گزینه ها محسوب می شوند.

با توجه به موارد ذکر شده در خصوص شباهت ها و تفاوت لایت کوین و بیت کوین به این نتیجه می رسیم که هر دو شبکه حجم بالایی از تراکنش ها را کنترل می کنند. هر چقدر حجم تراکنش ها در شبکه بیت کوین بیشتر باشد شبکه کندتر عمل می کند اما این ایراد در شبکه لایت کوین وجود ندارد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *